• Pikkis

Varför så låg status på förskolläraryrket och utbildningen

Hej! Jag har fått uppfattningen av att förskolläraryrket och förskollärarutbildningen har låg status i vårt samhälle. Många verkar tro att vem som helst kan jobba som förskollärare och det enda man gör på jobbet är byta blöjor, vara ute och mata. Många tror att förskollärare behöver ingen utbildning. Utbildningen är egentligen 3.5 år... Sen verkar många tro att utbildningen är slapp och vem som helst kan klara av den.
    Jag har tidigare läst en teknisk utbildning och många fristående kurser på distans (olika högskolor) och nu läser jag till förskollärare. Jag har aldrig tidigare behövt lägga så mycket tid och energi på mina studier som jag gör nu! Man ska läsa, reflektera, diskutera, analysera... och det går inte att googla sig till rätt svar utan man måste läsa all kurslitteratur. Jag tycker verkligen inte att den här utbildningen är på något sätt lättare än alla andra kurser jag har läst hittills. Och själva arbetet... förskollärare ska ju följa läroplanen, anpassa verksamheten för alla barn, se till att de ska ha meningsfull tid på förskolan och utvecklas utifrån sina egna intressen och målen läroplanen. Verkligen inte så enkelt som blöjbyte hela dagarna! Så nu undrar jag... varför är det så låg status på det här yrket egentligen?

• Svar på tråden Varför så låg status på förskolläraryrket och utbildningen
  • Tow2Mater

Efterson vem som helst kan jobba som vikarie på timmar inom området så kan ju vems som helst utfora jobbet ja.

• Anonym (B)

Tror också att det beror på att vem som helst kan utföra arbetet om det kniper med kompetensen.

• Tow2Mater

OCH man verkar anse tillgången till tjänsten vid behov är en rättighet OCH att ingen vill betala for det ens i närheten av vad tjänsten faktist kostar.

• Palestrina

Har inte koll på hur låg eller hög status yrket och utbildningen har egentligen, men ska jag spekulera ligger det nära till hands att dra till med den feminina könsmärkningen, och att det har med könsmaktordningen att göra. Det var från början ett kvinnoyrke och det har inte förändrats mycket även om det nu kräver universitetsutbildning. Det är i grund och botten barnomsorg, dvs oavlönat kvinnoarbete, som har flyttat ut ur hemmen även om det blir mer och mer likt skola (på gott och ont, men det är en annan diskussion), och ja, även om vi efterfrågar utbildning för offentlig barnomsorg finns ju ingen utbildning för den privata barnomsorgen. Dessutom kostar den pengar och genererar inga ekonomiska värden, vilket ytterligare bäddar för låg status.

• Palestrina
    Palestrina skrev 2017-11-07 14:07:21 följande:

Har inte koll på hur låg eller hög status yrket och utbildningen har egentligen, men ska jag spekulera ligger det nära till hands att dra till med den feminina könsmärkningen, och att det har med könsmaktordningen att göra. Det var från början ett kvinnoyrke och det har inte förändrats mycket även om det nu kräver universitetsutbildning. 

Jag var inte så tydlig där, yrket kanske har förändrats, men jag menade att det fortfarande är ett kvinnoyrke (den detaljen har inte förändrats).
  • linna82

Kanske därför att föräldrar kan göra ett lika bra jobb utan utbildning? Jag har aldrig gått på dagis, mina tre barn har aldrig gått på dagis. Både jag och mina barn har växt upp och blivit helt fungerande individer trots att varken mina föräldrar eller jag hade nån utbildning. Har också bekanta vars barn har gått hos dagmamma och det är ingen skillnad på dessa barn och andra barn som gått på förskolan i varken mognaden , sociala kontakter eller förmåga att lära sig. Tron på att det behövs 3,5 års utbildning för att ta hand om barn tycker jag är kraftigt överreklamerad helt enkelt.

• Meriall

Jag tror det är pga att man kan/kunde jobba som barnskötare innan. Så det går att utföra den delen av jobbet som föräldrarna ser (blöjbyte, passning, matning etc) utan utbildning.

Sedan kan ju förskollärare göra mycket mer typ lära barnen saker, dokumentation och verksamhetsutveckling... men det ser inte föräldrarna på samma sätt. Man hör då och då att de har ena eller andra inriktningen, barnens lärande i fokus, demokratiprinciper hit och dit men man har som inte koll på vad det innebär eller gör för skillnad i praktiken.

• Studentpappa

Då måste man ju undra vilken teknisk utbildning du läst tidigare? Min sambo är fskl och dom hade det hur slappt som helst, behövde på sin höjd lägga två heldagar i veckan på skolan. Tentaplugg förekom i stort sett inte och inlämningsuppgifterna var urenkla, jag läste arbetet hon opponerade på vid examen och att det gick igenom var rent av skrattretande. Nivån var på sin höjd god för högstadiet/gymnasiet.

Sen är jobbet en annan femma, otroligt stressigt och slitsamt samt att kraven är höga. Att vilken ärthjärna som helst kan vikariera är ju främst för att vikarien aldrig behöver ta något ansvar för verksamheten och att det ofta inte finns några alternativ. Men är de helt värdelösa så går de iaf på sambons jobb hellre en person kort än att ta in något dödkött som bara tar plats.

Har man någonsin jämfört en förskola med engagerade fskl mot en med outbildade där man bara sysslar med förvaring så ser du en klar skillnad. Vi har det i direkt närhet då våra barn går och har gått på en otroligt bra förskola och svågerns dotter går på en där man i princip bara leker helt utan plan. 

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Meriall skrev 2017-11-07 15:00:56 följande:

Jag tror det är pga att man kan/kunde jobba som barnskötare innan. Så det går att utföra den delen av jobbet som föräldrarna ser (blöjbyte, passning, matning etc) utan utbildning.

Sedan kan ju förskollärare göra mycket mer typ lära barnen saker, dokumentation och verksamhetsutveckling... men det ser inte föräldrarna på samma sätt. Man hör då och då att de har ena eller andra inriktningen, barnens lärande i fokus, demokratiprinciper hit och dit men man har som inte koll på vad det innebär eller gör för skillnad i praktiken.

Nej det krävs ju att man engagerar sig lite och kanske är med en dag eller två och ägnar lite tid åt vid hämtning och lämning att lyssna vad de håller på med. Vi har i alla år haft bra koll på vad de gör på dagarna och varför, det står tydligt i veckobreven och vi blir informerade vid hämtning och lämning. Vi har hela tiden sett en röd tråd i vad de gör på dagarna och vad barnen pratar om och gör hemma.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • sextiotalist
    Studentpappa skrev 2017-11-07 15:21:57 följande:

Då måste man ju undra vilken teknisk utbildning du läst tidigare? Min sambo är fskl och dom hade det hur slappt som helst, behövde på sin höjd lägga två heldagar i veckan på skolan. Tentaplugg förekom i stort sett inte och inlämningsuppgifterna var urenkla, jag läste arbetet hon opponerade på vid examen och att det gick igenom var rent av skrattretande. Nivån var på sin höjd god för högstadiet/gymnasiet.

Sen är jobbet en annan femma, otroligt stressigt och slitsamt samt att kraven är höga. Att vilken ärthjärna som helst kan vikariera är ju främst för att vikarien aldrig behöver ta något ansvar för verksamheten och att det ofta inte finns några alternativ. Men är de helt värdelösa så går de iaf på sambons jobb hellre en person kort än att ta in något dödkött som bara tar plats.

Har man någonsin jämfört en förskola med engagerade fskl mot en med outbildade där man bara sysslar med förvaring så ser du en klar skillnad. Vi har det i direkt närhet då våra barn går och har gått på en otroligt bra förskola och svågerns dotter går på en där man i princip bara leker helt utan plan. 

Jag funderade också på detta. De tekniska utbildningar jag känner till (högskole och civilingenjör) är rätt krävande utbildningar med mycket kunskapsinmatning och kräver dessutom att man är duktig i matematik.

De jag känner som gått igenom fsk-utbildning har ofta varit medelmåttiga i skolan och klarat utbildningen bra.
Svar på tråden Varför så låg status på förskolläraryrket och utbildningen