• Mom2be262

Gravidförsäkring

vad ska man tänka på vid gravidförsäkring? jag är gravid i vecka 16 (15+6) så antar att det blir vecka 17 i morgon? iallafall, vad är viktigast att tänka på vid försäkring? gratis eller inte?

ska den försäkra barnet efter födseln, tills han eller hon är upp till 6 månader gammal? ska den inkludera sambon? inkludera skador på mig? vad är det mest typiska att tänka på? Vad är de vanligaste skadorna som kan uppstå? det är en hel djungel! vill gärna höra hur ni tänkte när ni tecknade försäkringen. tog ni gratis eller en man betalar för? vilken valde ni? Varför valde ni just den?

Jätte tacksam för alla som kan hjälpa mig att reda ut oredan i den här djungeln haha

• Svar på tråden Gravidförsäkring
  • Anotherone

Ta den som kostar! Den "blir " inte en regelrätt hemförsäkring, men du har kostnaden tillgodo när du tecknar barnförsäkring så den blir billigare det första året.

Min andra son föddes med katastrofsnitt i maj. Försäkringen gav mig ersättning dels för själva snittet plus att jag fick ersättning för x antal dygn på sjukhus .

• Mom2be262
    Anotherone skrev 2017-11-06 12:41:49 följande:

Ta den som kostar! Den "blir " inte en regelrätt hemförsäkring, men du har kostnaden tillgodo när du tecknar barnförsäkring så den blir billigare det första året.

Min andra son föddes med katastrofsnitt i maj. Försäkringen gav mig ersättning dels för själva snittet plus att jag fick ersättning för x antal dygn på sjukhus .

Aha, tack för info! Vilket försäkringsbolag använde du?
  • Anotherone
    Mom2be262 skrev 2017-11-06 18:18:33 följande:

Aha, tack för info! Vilket försäkringsbolag använde du?

Vi tog Trygg hansa ! Har alla våra försäkringar hos dem så det kändes enklast.

Sen ska det givetvis stå regelrätt barnförsäkring , inte hemförsäkring
  • Jemp

Jag trooor att alla gäller barnets första halvår men rekommendationen är att teckna direkt då det kan påverka vad den täcker om barnet hunnit få nån sjukdom etc.

Vi har Folksam, mest för att vi har de flesta andra försäkringarna där. Tog betalvarianten den här gången, pga höjd risk för komplikationer och sjukhusvistelse. Första gången nöjde vi oss med gratisvarianten.

• Dustpuppy

Gratisvarianterna ersätter i princip nästan bara dödsfall, betalvarianterna ersätter även komplikationer som kejsarsnitt (engångsbelopp på runt 10000 kr) sjukhusvistelse (ofta runt 200 kr/dag) osv.

Vården är ju i princip gratis, men vid längre sjukhusvistelser blir t ex parkeringsavgifter en rejäl utgift och om partnern också måste bo på sjukhus (vård av svårt sjukt barn) och ska äta, så är maten en oväntad utgift (sjukhusrestaurang, kiosk, hämtmat är inte billigt).

Vi fick ut såpass mycket på försäkringen så att 2 veckors parkering och omkostnader för maken i princip täcktes. Det som inte täcks är inkomstförlust, och med 2 VAB:bande föräldrar blir det ett rejält hål i plånboken!

Svar på tråden Gravidförsäkring