• Heliena

Gravid på Levaxin?

Hej! Jag har sett många trådar som handlar just om Levaxin och graviditet, men känner ändå inte att jag riktigt fått svar! Jag har ätit levaxin sen jag var 12 år och opererade bort min sköldkörtel då jag var 18. Ska ju förstås äta detta livet ut.. Idag är jag 27 år och jag och min sambo har börjat prata om barn. Vi har alltså inga i nuläget.

När jag var 12 år och fick giftstruma så gick jag ju på barnavdelningen på sjukhuset för kontroller. Minns då att en sjuksköterska sa åt min mamma att när jag blir äldre och vill skaffa barn så måste jag kontakta en läkare INNAN jag blir gravid för att kontrollera dosen. Det måste alltså vara en planerad graviditet enligt henne. Stämmer detta eller är det nya rön som gäller idag? Fostret tar väl inte skada så tidigt av Levaxin? Kan ju inte låta bli att bli orolig och dessutom förvirrad inför en framtida graviditet.. Eller räcker det att äta Levaxin som vanligt, plussa och sen kontakta läkare för att justera dosen? Har ju aldrig varit gravid så har iiiingen aning om hur sånt här går till!

(Ber om ursäkt OM texten blir utan radbyten.. Krångel med iPad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-06 05:01
    Gick tydligen bra ????

• Svar på tråden Gravid på Levaxin?
  • Annelie 76

Du går väl på regelbundna kontroller? I så fall behövs ingen extra koll. Men så fort du plussar så ringer du mödravården och säger att du är Levaxinbehandlad och inte har nån sköldkörtel. Då kan de planera in extra kollar så du höjer i tid. Rätt dos är särskilt viktigt i början och man kan behöva höja ganska snart.

Jag har tagit extra prover men höjt medicinen på egen hand när jag känt att det behövs. Man blir ju extra trött av graviditeten, särskilt i början, men varje gång har jag testat att höja sköldkörtelmedicinen alt tagit järn och då har tröttheten lättat lite. Två eller tre gånger har jag höjt sköldkörtelmedicinen under graviditeten.

Just järnet är jätteviktigt. Du behöver ha en bra järnhalt för att omvandla det inaktiva Levaxinet till aktivt T3. Det räcker inte med bra hb, utan du måste ha bra ferritinnivåer också. Eg är det två grejer till som behöver vara bra men det brukar de inte ta prover på.

Lycka till!

Svar på tråden Gravid på Levaxin?