• angeliika

Jobbig 2åring, tips?!

Har en 2åring hemma som för tillfället är jobbigt, vi vet inte vad vi ska ta oss till.

Han gör allt han inte får göra, hoppar i soffan, klättrar på stolarna & borden osv. Säger nej till i princip allt, han ska inte sova,inte äta (det mesta säger han är blä) och inte ha kläder på sig, inte borsta tänderna eller duscha heller. Säger vi till honom skrattar han bara pt oss och fortsätter, spelar ingen roll i vilket tonläge vi pratar. Får han inte som han vill blir han hysterisk och skriker och gråter, spelar ingen roll vad det gäller.

Hur ska man göra? Ska man liksom bara härda ut? Hur ska man tackla detta? ???? Det är tröttsamt och jobbigt att bråka varje dag, speciellt nu också när vi har en nyfödd. Känner mig som världens sämsta mamma emellanåt.

• Svar på tråden Jobbig 2åring, tips?!
  • angeliika
    Johannaso skrev 2017-11-05 19:25:33 följande:

Min 3,5 åring är likadan. När ska det sluta?

Undrar detsamma.
  • Annelie 76

Välj vad som är absolut förbjudet och var konsekvent med det. Lyft bort, säg nej och få barnet hitta på nåt annat. Att bli arg är inte farligt, låt honom vara arg.

Försök vara förutseende, det är lite lättare att stoppa nåt som är på väg att hända än nåt som redan hänt.

Kramas mycket, särskilt efter han varit arg och ledsen.

• Annelie 76

Just det ja, grind, låskopp på ytterdörren, barnspärrar på skåp och lådor och ömtåliga saker på höga hyllor eller i stängda skåp gör livet lite lättare. Allt som gör att man inte behöver säga nej under den jobbigaste perioden är bra.

Och för en lugn stund rekommenderar jag telefon eller padda. Nån gång ibland är ingen fara och en livräddare för trötta föräldrar. Tro mig, jag har tre barn där mittenbarnet just fyllt tre.

• Sticky

Jag hade också en tvååring och nyfödd samtidigt. Det var skitjobbigt!!

Det bästa för en själv är: ta inte onödiga strider, undvik situationer som man vet leder till bråk, belöna positiva beteenden men undvik att skälla. Positiv förstärkning funkar bäst enligt forskning.

Samt:

1. Viktigt att låta tvååringen få kvalitetstid med en förälder regelbundet (dvs bebisen är inte med). Detta brukar göra skillnad.

2. Använd tv eller liknande (inte för mkt såklart) för att orka.

3. Bra om man kan få avlastning.

• angeliika
    Annelie 76 skrev 2017-11-05 21:35:32 följande:

Just det ja, grind, låskopp på ytterdörren, barnspärrar på skåp och lådor och ömtåliga saker på höga hyllor eller i stängda skåp gör livet lite lättare. Allt som gör att man inte behöver säga nej under den jobbigaste perioden är bra.

Och för en lugn stund rekommenderar jag telefon eller padda. Nån gång ibland är ingen fara och en livräddare för trötta föräldrar. Tro mig, jag har tre barn där mittenbarnet just fyllt tre.

Lyfter bort och säger nej men då blir det oftast bara roligare att göra det. Än sålänge har vi aldrig behövt sätta lås osv då han aldrig rört det han inte får i lådorna/skåpen.

Han brukar inte få använda padda/telefon då han aldrig vill släppa det och när vi tar det blir det kaos men kanske får tänka om lite nu :p
  • angeliika

Lyfter bort och säger nej men då blir det oftast bara roligare att göra det. Än sålänge har vi aldrig behövt sätta lås osv då han aldrig rört det han inte får i lådorna/skåpen.

Han brukar inte få använda padda/telefon då han aldrig vill släppa det och när vi tar det blir det kaos men kanske får tänka om lite nu :p
  • angeliika

• angeliika

Försöker undvika de som leder till onödigt bråk. Låta han känna sig delaktig i olika val, som att tex välja tröja själv. Och även få vara delaktig med bebis (tex ta fram ny blöja)

Ibland är det svårt att inte skälla men som ni säger det hjälper inte, men ibland blir man bara så frustrerad speciellt när han inte lyssnar. Det känns inte som om man gör ?rätt?, känns mer som det är bråk dag ut och dag in.

Ja, egentid med en förälder får han (mycket med pappa just nu)

Tack för era tips iaf!

Får fortsätta som vi gör och hålla ut och tänka att det blir bättre :p

• sobrio88

Har en 2-åring och en 4-månaders hemma. Han blev bättre när den första avundsjukan lagt sig (när bebisen var ca 2 månader). Vi har låtit 2-åringen få egentid med båda föräldrarna, få "välja" själv och hjälpa till hemma (superstolt när han får göra nytta). Hjälpa till hemma gör han genom att hjälpa till att duka av bordet, hänga tvätt (dvs ge mig tvätten så jag får hänga upp den ) och kasta blöjorna bl a. "Välja" själv får han göra genom att välja vilken blöja han ska ha på sig, vilka kläder och vilken frukost han vill äta (han får två val så tror han att han bestämt ). Sånt som inte är förhandlingsbart är tandborstning och säkerhetsgrejer och det vet han så det är inget att bråka om.

• LFF

Man gör alla hörn så oskadliga som möjligt och ser till att ha barnlås på alla skåp och lådor. Man ser till att det inte finns något livsfarligt som barnet kan komma åt och sen slutar man att säga nej till allt eftersom det blir så mycket roligare då. 

Mvh Tvillingmamma som fort lärde sig att allr handlar om riskbedömningen "Vem står närmast att ha ihjäl sig" Flört

• TeresB
    angeliika skrev 2017-11-05 19:23:03 följande:

Har en 2åring hemma som för tillfället är jobbigt, vi vet inte vad vi ska ta oss till.

Han gör allt han inte får göra, hoppar i soffan, klättrar på stolarna & borden osv. Säger nej till i princip allt, han ska inte sova,inte äta (det mesta säger han är blä) och inte ha kläder på sig, inte borsta tänderna eller duscha heller. Säger vi till honom skrattar han bara pt oss och fortsätter, spelar ingen roll i vilket tonläge vi pratar. Får han inte som han vill blir han hysterisk och skriker och gråter, spelar ingen roll vad det gäller.

Hur ska man göra? Ska man liksom bara härda ut? Hur ska man tackla detta? ???? Det är tröttsamt och jobbigt att bråka varje dag, speciellt nu också när vi har en nyfödd. Känner mig som världens sämsta mamma emellanåt.

Välj era strider och ja.. härda ut!

Det går över. Min lilla är i samma ålder och ibland är det bara så mkt att det blir komiskt.
  • Annelie 76
    angeliika skrev 2017-11-05 22:37:14 följande:

Ja, det blir roligt när man säger ifrån men småningom sätter det sig. Man måste bara upprepa det 1000ggr eller så. Men det blir bättre (eller iaf annorlunda) om ett tag. Sen kommer trotsåldern...

Vi behövde barnspärrar med första barnet. Han var nyfiken men inte klåfingrig. Men sen kom andra barnet... Han klättrar på allt och framförallt vrider han på spisen! Så vi skaffade grind istället för eldsvåda.

Mina vill inte heller släppa telefon och padda. Men de är sura och skriker en 5-10 minuter sen lugnar de sig och börjar leka. Men jag brukar varna några gånger innan jag tar dem dvs säga till att "snart är det dags att lägga undan paddan". Då vet de iaf vad som gäller. Att förvarna tycker jag sparar en del bråk.
Svar på tråden Jobbig 2åring, tips?!