• Fliselisan

Gammalt testamente

Hej,

Är idag gift och har inget äktenskapsförord, så om jag går bort först ärver maken och våra barn mig, sant min dotter sedan innan äktenskapet.

Vi har inte skrivit något testamente utan vill ha det så här.

Någon som vet hur det är med ett tidigare testamente man skrivit? Finns ett från när jag var sambo med en annan man. Kan det ställa till det på nåt sätt eller blir det ogiltigt när man gift sig? Ska jag skriva ett nytt? Någon som vet?

• Svar på tråden Gammalt testamente
  • Kjell2

Det gamla gäller till du skriver nytt eller makulerar det gamla. Dock gäller fortfarande arvslagarna.

• Fliselisan

Vet du har jag gör för att makulera det gamla? Jag har ett X och tror att tidigare sambon har ett också.

Fast enklast kanske är att skriva ett nytt, kanske man skriva något i stil med att tidigare testamenten upphör härmed att gälla,,,?

• XEmmabus

När du skriver ett nytt testamente är det viktigt att datera. För att säkerställa att inga missförstånd görs går det bra att även skriva in "detta testamente ersätter tidigare testamenten utförda 2008 samt 2012".

Du behöver alltså inte bokstavligen riva gamla testamenten för att ogiltigförklara dem.

• Fliselisan

Ok, tack för svar. Är egentligen många år sedan jag gifte mig och har inte tänkt på det här förrän nu.

Ska genast skriva ett nytt testamente så min man och barn med all säkerhet ärver det de ska.

• XEmmabus

Glöm inte att det ska bevittnas utav 2 ojäviga personer över 18 år. Personerna får alltså inte själv ha någon vinning av testamentet. Vanligt är att fråga arbetskamrater eller grannar. De behöver inte veta vad som står i testamentet, men de ska veta att det är ett testamente som de bevittnar att du skrivit.

• Fliselisan
    XEmmabus skrev 2017-11-04 23:38:31 följande:

Glöm inte att det ska bevittnas utav 2 ojäviga personer över 18 år. Personerna får alltså inte själv ha någon vinning av testamentet. Vanligt är att fråga arbetskamrater eller grannar. De behöver inte veta vad som står i testamentet, men de ska veta att det är ett testamente som de bevittnar att du skrivit.

Ok, tack för all bra info, inte varje dag man funderar över såna här saker men egentligen väldigt viktigt.

Hade det inte funnits något tidigare testamente skulle jag inte skriva något nu heller, men vill ju inte att fd sambon ska ärva något.
Svar på tråden Gammalt testamente