Ascendere skrev 2017-11-04 12:50:00 följande:
Här är problemet: du och de flesta andra har totalt missat vad det innebär att vara källkritisk!
Om en sajt på nätet skriver tex "Invandrarmän kraftigt övertepresneterade i våldsbrott", då är riktig källkritik att titta på hur de gjort sina beräkningar, vartifrån de hämtat sina siffror, oh om det finns andra källor som tyder på samma sak. Om siffrorna är tydligt redovisade och kommer från en pålitlig källa, tex SCB eller BRÅ, och uträkningarna är korrekta då finns det inte mycket att anföra mot påståendet.
Men den vulgärform av källkritik som de flesta idag verkar förespråka den är mer som "Det där påståendet står på en hemsida jag inte gillar eller sympatiserar med eller har rasistiska åsikter, så därför är det antagligen inte sant."
Har ingenting med riktig källkritik att göra alls.
Fast det jag skrev om handlar egentligen inte om huruvida texten är sann eller inte, utan huruvida den är vinklad till att styra läsarens åsikter och uppfattning om hur världen ser ut. En text kan vara sann men ändå överdriven eller lyfta fram en utvald del och medvetet utelämna en annan minst lika viktig del.
Kuuuuiuuuurt skrev 2017-11-04 15:18:29 följande:
Man är mentalt handikappad om man inte tror att Aftonbladet, Expressen, SVT mm inte har något "syfte" med vad de rapporterar. Dessa parasiter är anledningen till att alternativ media finns. Att konsumera denna media är att be om att bli hjärntvättad.
Du har inte tänkt i banorna att "alternativ media" kanske "hjärntvättar" dig? I vilket fall så skrev jag att ingen tidning är 100% objektiv, så det inkluderar förstås även de tidningar jag läser. Man måste alltid vara källkritisk, även om man har högt förtroende för källan.