Galen på all upprepning
Vi har en 5åring, hon har en del ?språkstörningar? men är en smart tjej ändå förstås...
det som är jobbigt är att hon upprepar sig jämt!! Om det beror på hennes brist av ordförråd (kanske hon inte kan uttrycka glädje/längtan över mkt fler saker än såhär??) eller om det är åldersbetingat eller helt enkelt inte ett ?fullt normalt? beteende är något jag velat få klarhet i.. så ni med 5 åringar får gärna svara!!
VARJE dag upprepar hon samma sak. Kanske ligger det nån trygghet i att få bekräftelse i exakt samma sak, flera ggr dagligen? Men det är ju just det. Hon FÅR ju bekräftelse i vad hon säger, ändå måste man lyssna och svara på det flera ggr dagligen. Det börjar bli så tröttsamt...
De 2 mest populära ämnena är;
När jag fyller 6 ska jag ha kalas. Jag ska ha ett *****(valfritt tema) kalas!!!! Så säger hon och man säger ja, o kanske nåt förslag på vad för tårta man kunnat ha då, osv...
detta med kalas drar hon upp varje morgon och sedan flera ggr under en o samma dag. Det är 10,5 månad kvar tills hon ska fylla år nästa gång och vill inte höra det dagligen fram till dess :/
Andra ämnet är; snart blir jag 6 och då ska jag börja skolan.....
det är ju jätteroligt att hon ser fram emot det o j att hon förstår vad som komma skall.. men även dit är det ju en lång tid kvar. Och detta säger hon också MÅNGA ggr dagligen....
Gör era också såhär?
Kan man bryta det?
Försöker avleda genom att berätta något annat, fråga om något annat osv. Men så ?likt förbannat? ( :P ) så kanske 5 min efter hon sagt det sist, så säger hon duuuu.. och man undrar jaa?? - när jag blir 6 ska jag börjar skolan...