• Hitgirl

Galen på all upprepning

Vi har en 5åring, hon har en del ?språkstörningar? men är en smart tjej ändå förstås...

det som är jobbigt är att hon upprepar sig jämt!! Om det beror på hennes brist av ordförråd (kanske hon inte kan uttrycka glädje/längtan över mkt fler saker än såhär??) eller om det är åldersbetingat eller helt enkelt inte ett ?fullt normalt? beteende är något jag velat få klarhet i.. så ni med 5 åringar får gärna svara!!

VARJE dag upprepar hon samma sak. Kanske ligger det nån trygghet i att få bekräftelse i exakt samma sak, flera ggr dagligen? Men det är ju just det. Hon FÅR ju bekräftelse i vad hon säger, ändå måste man lyssna och svara på det flera ggr dagligen. Det börjar bli så tröttsamt...

De 2 mest populära ämnena är;

När jag fyller 6 ska jag ha kalas. Jag ska ha ett *****(valfritt tema) kalas!!!! Så säger hon och man säger ja, o kanske nåt förslag på vad för tårta man kunnat ha då, osv...

detta med kalas drar hon upp varje morgon och sedan flera ggr under en o samma dag. Det är 10,5 månad kvar tills hon ska fylla år nästa gång och vill inte höra det dagligen fram till dess :/

Andra ämnet är; snart blir jag 6 och då ska jag börja skolan.....

det är ju jätteroligt att hon ser fram emot det o j att hon förstår vad som komma skall.. men även dit är det ju en lång tid kvar. Och detta säger hon också MÅNGA ggr dagligen....

Gör era också såhär?

Kan man bryta det?

Försöker avleda genom att berätta något annat, fråga om något annat osv. Men så ?likt förbannat? ( :P ) så kanske 5 min efter hon sagt det sist, så säger hon duuuu.. och man undrar jaa?? - när jag blir 6 ska jag börjar skolan...

• Svar på tråden Galen på all upprepning
  • Tow2Mater

Sag "det är ju ett tag tills du fyller 6 så nu kan du sluta prata om det hela tiden, jag tycker det blir jobbigt. Kan vi prata om nåt annat?"

• äsch

Det är så mycket som ska falla på plats när de är så små. Att hon pratar om sitt kalas är inte så konstigt, eftersom hon antagligen hade ett kalas precis nu när hon fyllde fem. Om hon går på förskola nu så har de nog redan detta året börjat förbereda barnen inför skolan, och det kanske är ett återkommande ämne på förskolan. Om något år blir det: "när jag var X år så gjorde jag det här, kommer du ihåg det?"

• scanmia

Det är tjatigt. Det är meningen att det ska vara tjatigt. Repetion är nyckel till inlärning...

Har det låst sig så hjälp henne ta sig vidare. Be henne rita en teckning om sitt kalas. Be henne leta fram en bra tårta i kokboken. Skriv ner en liten lista eller gör en liten bilderbok som hon kan titta i, introducera henne till pintrest (skämt ... eller?) eller få henne att leka kalas med nallarna. Försök komma på något sätt att kanalisera hennes intresse till något som vidgar hennes ordförråd kanske? Eller övar någon annan färdighet? Eller bara som ger omgivningen lite variation? Eller skriv ner det på en lapp och häng upp den på kylskåpet och så kan du bara peka på lappen och försäkra henne om att du vet.

Sedan är det ok att be henne sluta. "Berätta tre saker till om ditt kalas, sen kan vi väl prata om något annat?" Man får faktiskt säga så. 

Jag tycker att ungarna blir tjatigare när de är trötta och slutkörda. Filtret slutar liksom fungera och man får den där svadan. Kanske lite för att kontrollera omgivningen? Omvänt kan du använda hennes favoritämnen att hjälpa henne lugna ner sig själv om hon behöver distraheras när hon är arg, ledsen eller frustrerad. Du kan hjälpa henne att fokusera på sina kalasplaner, hennes "happy place".

• legomum

Förstår hon tidsbegreppet 10.5 månad eller tror hon att det kan vara snart?

Gör en almanacka till henne där vissa högtider viktiga för er finns och när skolan börjar.
    Då kan hon få ett perspektiv. Lär henne veckans dagar, månaderna, årstider.
    När hon har koll på det så kanske hon kan släppa det.

Tror många barn som inte förstår upprepar för att få koll. Kanske om man tjatar lite så kan man få ett annat svar... eller ledtrådar.
    Annars kan det vara som tomten... skitkul och hon vill inte tänka på annat för det är så spännande.
    Kanske det blir mindre haussat om du visar skolan, berättar om vad skolan är och vad man gör där, kanske får en skrivbok och träna skriva bokstäver/siffror i... precis som i skolan.. så kanske det kan släppa.

Svar på tråden Galen på all upprepning