Förskola och akassa HJÄLP
Ok har trott att jag haft allt under kontroll men nu får ni.hjälpa mig :p med reglerna..
Min man är behovsanställd och jobbar oftast 100% vår/sommar. Höst/vinter har han endast fått 30-50% cirka. Men tidigare har vi alltid klarat oss med sparpengar och på min inkomst den perioden.
Nu har vi en son som ska skolas in på förskola när han blir 15 månader.
Nu är det så att min man har fortfarande en tillsvidareanställning men inte fått några timmar dom senaste månaderna så han slrev in sig som arbetssökande och stämplar upp. Fast han gåe ju på akassa på heltid kan man säga..arbetslös men ändå inte då han har kontrakt.
Jag ska tillbaka o jobba nör sonen börjar förskola och tanken var att hab skulle gå 15/h veckan så länge pappan inte får några timmar,för att komma in i det innan han börjar jobba på.
Men läste nånstabs att om en person ska få akassa måste barnet gå 100% på förskola. Och det vill jag inte!!! Ver inte hur vi ska göra nu ifall han inte får mer jobb på flera månader..
Tänker inte ha honom heltid på dagis om pappan är hemma samtidigt som det inte finns fler papadagar kvar :(
Till en annan sak vet jag inte om man får göra så överallt.. men en kompis hade sin dotter hemma pp heltid men gick pp akassa. Hon hade ett skriftligt intyg på att hennes föräldrar (mormor o morfar) var hemma och kunde passa barnet om mamman fick jobb eller möte akut. Så då ficl hon akassa o va hemma med dottern. Hört det förut? Hjälp.. hur ska vi lösa detta