• Anonym (Hjälp...ledsen..förtvivlad..)

Söker råd

Hej!
    Jag undrar om mitt ex inte vill samarbeta genom varken samarbetssamtal eller något annat. Om han ger mig inte info om barnen eller ljuger om att han ska göra saker med barnen fast det inte är hans vecka, kan jag på något sätt gå vidare med detta?
    Jag har bjudit in han till samarbetssamtal på familjerätten flera gånger. Han svarar de genom att säga att vi ska lösa det själva och inte är i behov av att komma dit.
    Vi har två barn över 10 och under 15 som spelar bandy. Det är cuper hit och dit och han är väldigt engagerad i bandyvärlden. Han bokar in allt som rör detta även under mina veckor. Nu har båda cup där han har sagt att han kommer ta de till . Men han kan ju inte vara på 2 olika ställen samtidigt. Jag har inte ens fått veta att han bokat in dessa förrän det var för sent. Nu så ska tydligen en annan familj ta min son dit, under den tiden som jag skulle ha haft han (det ligger långt från där jag bor). Jag står och vet inte vad jag ska göra då detta händer titt som tätt. Hur kan jag rent juridiskt gå vidare med detta?
    Kan jag hålla kvar barnen 2 dagar extra nästa gång de är hos mig och hänvisa till att han har bokat upp min helg? Hur tvingar jag fanskapet att informera mig om saker som rör mina barn ?

• Svar på tråden Söker råd
  • Anonym (Så här)
    Anonym (Hjälp...ledsen..förtvivlad..) skrev 2017-10-31 14:45:56 följande:

Hej!

Jag undrar om mitt ex inte vill samarbeta genom varken samarbetssamtal eller något annat. Om han ger mig inte info om barnen eller ljuger om att han ska göra saker med barnen fast det inte är hans vecka, kan jag på något sätt gå vidare med detta?

Jag har bjudit in han till samarbetssamtal på familjerätten flera gånger. Han svarar de genom att säga att vi ska lösa det själva och inte är i behov av att komma dit.

Vi har två barn över 10 och under 15 som spelar bandy. Det är cuper hit och dit och han är väldigt engagerad i bandyvärlden. Han bokar in allt som rör detta även under mina veckor. Nu har båda cup där han har sagt att han kommer ta de till . Men han kan ju inte vara på 2 olika ställen samtidigt. Jag har inte ens fått veta att han bokat in dessa förrän det var för sent. Nu så ska tydligen en annan familj ta min son dit, under den tiden som jag skulle ha haft han (det ligger långt från där jag bor). Jag står och vet inte vad jag ska göra då detta händer titt som tätt. Hur kan jag rent juridiskt gå vidare med detta?

Kan jag hålla kvar barnen 2 dagar extra nästa gång de är hos mig och hänvisa till att han har bokat upp min helg? Hur tvingar jag fanskapet att informera mig om saker som rör mina barn ?

Du talar om för pappan och barnen att när det är din tid med barnen (eg barnens tid med dig) så kommer inte sådant bli av som pappan har bestämt utan att samråda med dig. Tala om detta tydligt och i förväg som att "från och med..." Sen håller du det även om laget, barnen eller någon annan drabbas. Den sista är tuff eftersom det sannolikt kommer bli så att barnen missar grejer i början. Men du lägger ansvaret där det hör hemma nämligen hos pappan.

Sen har alla föräldrar ett eget ansvar så finns det en hemsida eller något där du kan få info som inte går genom pappan ligger det givetvis på dig att inhämta den. Även om pappan är mest engagerad måste du ta det ansvar du kan.
  • Anonym (Så här)

Tillägg att är det till exempel en cup på din helg i en idrott som barnen är engagerade i så är det inte pappan som bokat upp din helg enligt mig. Att kräva att barn ska vara engagerade i en idrott på deltid går inte om det är en lagidrott.

Hade jag varit dig så hade jag också engagerat mig i så mycket jag kunde i deras idrott.

• Kjell2

Är umgänget fastställt av familjerätten eller domstol?

Hur tuff är du?

Svar på tråden Söker råd