• cleoeme

Lunginflammation barn

Min dotter är 2.5 år. Hon har fått lunginflammation och fått Kåvepenin utskrivet.

Hon insjuknade i torsdags förra veckan och det blev stegvis värre. I söndags var vi på barnakuten då hon var riktigt dålig med hög feber som inte gick ner.

Behandlingen påbörjades direkt på söndagen men jag tycker inte att hon är bättre. Hon kissar knappt. Vill inte äta eller dricka. Vill inte leka och är allmänt påverkad.

Idag åkte jag in med henne igen på bvc där de tog snabbsänka som visade 94. I söndags var snabbsänkan på 63. Så den har stigit. De togs även urinprov där det visade mycket vita blodkroppar och höga ketoner.

Känns inte som jag blir tagen på allvar. Eller oroar jag mig för mycket?

• Svar på tråden Lunginflammation barn
  • Anonym (mamma)

Har du fått veta om det är just streptokocker typ A (en bakterie) hon hade i kroppen innan hon fick Kåvepenin?

Jag hade ringt VC och sagt att hon är sämre och bett VC att ge henne en bredare antibiotika för att se om det hjälper.

• Snuttis2

Du oroar dig inte för mkt! Kräv en ny läkarkontakt och ev ny odling så att hon fått den mest lämpliga medicinen. Eftersom dottern är liten kanske hon borde vara övervakad av sjukvården en tid?

Var det enkel eller dubbelsidig inflammation? Hur låter andningen ? Kanske kolla av syresättningen?

Har Själv drabbats av dubbelsidig lunginflammation som var svår botad. Fick äta penicillin flera omgångar o blev sjukskriven, det tyvärr är ingen ofarlig sjukdom.

• Rebecca1987

Vår dotter åt kåvepenin och andra mediciner mot de ena och de andra som skulle tagit lunginflammation men de tog 6 månader av olika behandlingar och 4 kg förlust i vikt innan de gav resultat. Hon var vissrligen 4 år men jag skulle åkt till barnakuten igen och bätt om ny bedömning.

Svar på tråden Lunginflammation barn