Barnäktenskap i sverige?
Jag bor utomlands och läser nu att barnäktenskap är lagligt i Sverige!! Är det verkligen sant!?
Jag bor utomlands och läser nu att barnäktenskap är lagligt i Sverige!! Är det verkligen sant!?
Ja och nej. Det är olagligt för alla bosatta i Sverige, oavsett om man gifter sig här eller utomlands. Nenom ett utländskt par har gift sig utomlands, i ett land där barnäktenskap är tillåtna och sen flyttar till Sverige så gäller äktenskapet även här. Alltså även om en eller båda är under 18.
Regeringen förväntas ändra lagen i år, om de inte redan har gjort det.
www.metro.se/artikel/nu-kan-barnäktenskap-totalförbjudas-men-vad-säger-den-nuvarande-lagen
Här är det jag läste : eeuutoday.com/2017/10/21/sweden-legalizes-child-marriages-for-immigrants/
Man måste vara 18 för att gifta sig i Sverigem det gäller även om man som bornde i Sverige reser utomlands och gifter sig.
Lagen förstärktes 2014, innan kunde man få dispans för att gifta sig som yngre det kan man inte längre. Då infördes också två nya bott, äktenskapstvång, och vilseledande till tvångsäktenskapsresa.
Jag kan inte läsa din länk så vet inte vad det står där, men lagarna mot barnäktenskap och tvångsäktenskap har förstärkts under senare år inte tvärtom.
Kanske handlar artikeln att minderåriga son lever som gifta och har barn tillsammans placerats tillsammans på asylbiåoende/vid kommunplacering. Det har det ju varit en del diskussioner kring.