• Anonym (Fundersam)

Ni med partners som har barn växelvis

Hur gör ni eller eran partner och dennes ex med tex vabb,planeringsdagar och utvecklingssamtal?

Min sambo och hans ex har en variant som i mina ögon är lite knepig.

Dom har byte på måndagar och när min sambo ska ha sin barnvecka så hämtar han barnet efter jobbet på dagis. Inget konstigt där.

MEN när barnet tex är sjuk söndagkväll/måndagmorgon så anser hans ex att det är han som ska vabba och att hon då ska komma med barnet till oss vid 6.30 istället för att hon vabbar och han hämtar när "hans tid" börjar efter sitt jobb. Tilläggas bör att det är i princip jämt på hans veckor som barnet blir sjukt.

Samma sak när det är planeringsdag,som inorgon,då är det han som ska vara hemma enligt henne eller ordna egen barnvakt medans han jobbar fast barnet är hos henne nu och det är där barnet vaknar imorgon.

Hur har ni andra?

Går ni båda två på utvecklingssamtal eller är det den som har barnet när det är som går på det och endast informerar den andre föräldern om det som behövs?

Jag och mitt ex har två barn och vi har en helt annan variant.

• Svar på tråden Ni med partners som har barn växelvis
  • Anonym (Qwerty)

Deras variant låter faktiskt inte helt galen faktiskt. Tycker jag då.

Men det kanske är läge att ändra bytardagen till söndag istället. Då kommer dessa situationer aldrig uppstå.

• Anonym (T)

Är barnet sjukt så kan jag tycka att en sovmorgon inte är helt fel....

Jag har lite större barn och dom.pker själva till den andra föräldern efter skolan men är dom sjuk på söndag är. Dom kvar hos den föräldern på måndag och ev längre beror på vad dom vill och så har vi haft det hela tiden.

Planeringdagen tycker jag man kan försöka samarbeta kring eftersom det kräver att man tar ledigt på ett annat sätt. Men ser i än get fel i att den föräldern vars vecka det är är hemma men då skulle jag vilja byta på söndag för att kunna få till en lugn och skön morgon

• Anonym (nja)

Så hon vill flytta på ett sjukt barn 06.30 på morgonen?

Har de ett skriftligt avtal att hans tid startar när han hämtar på fritids är det väl det som gäller? Dvs då får han hämta hemma där i stället för på fritids (om nu inte barnet är så sjukt så att det inte ska flyttas alls). Sen kan han så klart vara schysst och ta barnet tidigare om han kan. 

Vi har alltid bytt på fre em eller söndagar, både vad gäller mina egna barn och bonusbarnen, då blir det aldrig nåt jox med arbetsdagarna. 

• Anonym (nja)

Vad gäller utvecklingssamtal har vi ibland gått tillsammans (när vi har ansett det behövts, tex i högstadiet då det var en del strul) men annars har vi turats om. Vi hade en period då det var väldig mycket kring båda barnen, då gjorde vi så att den som INTE hade barnen tog alla möten och den som hade barnen bara fokuserade på barnen för man fick inte ihop det annars. Vi hade ett gott samarbete annars hade det nog inte funkat. 

Min nya man och hans ex har alltid gått båda på alla samtal och alla föräldramöten. 

• Anonym (Fundersam)

Det finns inget skriftligt avtal om nått. Dom har bestämt så sägs det.

• Anonym (I)

Varför går din partner med på detta?

Att väcka ett sjukt barn i tid för att hinna till er kl. 6 30 låter galet.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (I) skrev 2017-10-29 11:51:15 följande:

Varför går din partner med på detta?

Att väcka ett sjukt barn i tid för att hinna till er kl. 6 30 låter galet.

Jadu. För att hon kräver att han ska hämta då.
  • Anonym (I)
    Anonym (Fundersam) skrev 2017-10-29 12:01:25 följande:

Jadu. För att hon kräver att han ska hämta då.

Vadå kräver? Varför säger han nej bara?

Det låter jobbigt med en man som är exets dörrmatta.

Hur står du ut?
  • Plupp73

Vi går båda på föräldramöten och utvecklingssamral om vi kan. Så även medföljande på klassresor.

Vi tar alla tre (min partner, min exman och jag) VAB och ledigt på barnens lovdagar i omgångar.

Blir barnen sjuka gör vi upp vem som har lättast att vara borta från jobbet. Vi delar inte fyrkantigt betoende på vems vecka det är. Läkarbesök osv delar vi upp melkan oss tre.

• Anonym (Fundersam)
    Plupp73 skrev 2017-10-29 16:14:54 följande:

Vi går båda på föräldramöten och utvecklingssamral om vi kan. Så även medföljande på klassresor.

Vi tar alla tre (min partner, min exman och jag) VAB och ledigt på barnens lovdagar i omgångar.

Blir barnen sjuka gör vi upp vem som har lättast att vara borta från jobbet. Vi delar inte fyrkantigt betoende på vems vecka det är. Läkarbesök osv delar vi upp melkan oss tre.

Så din partner vabbar för dina barn och går på läkarbesök med dom? Jag skulle nog inte vilja att min sambo gjorde nått av dom två sakerna då jag tycker det är bioföräldrarnas ansvar.
  • Plupp73
    Anonym (Fundersam) skrev 2017-10-29 16:28:19 följande:

Så din partner vabbar för dina barn och går på läkarbesök med dom? Jag skulle nog inte vilja att min sambo gjorde nått av dom två sakerna då jag tycker det är bioföräldrarnas ansvar.

...och det är ju ert val och ert ställningstagande. Min partner har varit i barnens liv i 13 år, dvs hela deras liv. Har inga biologiska barn. Vi delar allt inkl barnen, och detta synsätt delar vi med min exman. Vi är alltså tre vuxna om barnen, min övertygelse är att man inte äger sina barn, utan att barn mår allt bättre ju fler som finns runt dem och älskar dem. De har alltså fler far- och morföräldrar än de flesta.

Vår familj trivs finfint såhär sedan många år.
  • Anonym (Fundersam)
    Plupp73 skrev 2017-10-29 16:46:08 följande:

...och det är ju ert val och ert ställningstagande. Min partner har varit i barnens liv i 13 år, dvs hela deras liv. Har inga biologiska barn. Vi delar allt inkl barnen, och detta synsätt delar vi med min exman. Vi är alltså tre vuxna om barnen, min övertygelse är att man inte äger sina barn, utan att barn mår allt bättre ju fler som finns runt dem och älskar dem. De har alltså fler far- och morföräldrar än de flesta.

Vår familj trivs finfint såhär sedan många år.

Men då är det väl en annan femma om partnern inte har några egna barn. Ja alla hittar ju sina sätt som tur är????????
  • Anonym (Så här tycker jag)

Självklart bör ju barnet stanna hos den vuxne som barnet var hos när barnet blev sjukt. Det vore otroligt dåligt och egostiskt beteende att kräva att få hem barnet eller att den andre nu ska ta barnet för att man ska slippa vabba

När det gäller utvecklingsamtal så kan föräldrarna bestämma själva hur dom vill ha det, du och ditt ex har på ett visst sätt som ni har valt och din nya och hans ex har på ett sätt som dom tydligen vill

• Anonym (Fundersam)

Det skulle inte vara en massa frågetecken i mitt svar tidigare

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Så här tycker jag) skrev 2017-10-29 17:06:14 följande:

Självklart bör ju barnet stanna hos den vuxne som barnet var hos när barnet blev sjukt. Det vore otroligt dåligt och egostiskt beteende att kräva att få hem barnet eller att den andre nu ska ta barnet för att man ska slippa vabba

När det gäller utvecklingsamtal så kan föräldrarna bestämma själva hur dom vill ha det, du och ditt ex har på ett visst sätt som ni har valt och din nya och hans ex har på ett sätt som dom tydligen vill

Ja man kan ju tycka så men tyvärr anser den andre föräldern att barnet ska tex till pappan,oss,oavsett sjukdom och att dels det är påfrestande för ett redan sjukt barn att förflytta sig men även att fler barn här kan bli smittade och att jag inte kan/får dra med en massa baciller till jobbet. Det spelar ingen roll. Är barnet sjukt på söndagen eller måndagmorgon får min sambo hämta barnet,eller så kommer mamman hit,innan hon börjar jobba på morgonen,Istället för att hon vabbar på dagen och han hämtar efter sitt jobb. Om nu barnet ens ska flyttas i min mening.

Det är svårt när man endast är bonus och inte får ha någon åsikt,även om det gäller mitt hem och mina barn i det stora hela.
  • Anonym (ia)

Vad tycker pappan?

Håller med, sjukt barn stannar där den är. Kan barnet flytta, mår bättre men ändå ska va hemma kan man ju göra det på kvällen.

Studiedagar, lov, planeringar, delas lika, fördelat över termin eller årskurs.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Fundersam) skrev 2017-10-29 18:32:25 följande:

Ja man kan ju tycka så men tyvärr anser den andre föräldern att barnet ska tex till pappan,oss,oavsett sjukdom och att dels det är påfrestande för ett redan sjukt barn att förflytta sig men även att fler barn här kan bli smittade och att jag inte kan/får dra med en massa baciller till jobbet. Det spelar ingen roll. Är barnet sjukt på söndagen eller måndagmorgon får min sambo hämta barnet,eller så kommer mamman hit,innan hon börjar jobba på morgonen,Istället för att hon vabbar på dagen och han hämtar efter sitt jobb. Om nu barnet ens ska flyttas i min mening.

Det är svårt när man endast är bonus och inte får ha någon åsikt,även om det gäller mitt hem och mina barn i det stora hela.

Varför är ditt sätt bättre än deras? Hur påverkar deras beslut dig?
  • ventilera mera

Jag och mitt ex har också måndagsbyte. Vi kör rakt av på att där barnen vaknar, där är de kvar om de endera blir sjuka eller det är studiedag eller liknande. Det betyder också att den förälder som får hem barnen till sig är den som hämtar om de blir sjuka på skolan.

Sen blir det väl ändringar ibland. Har han haft den ene hemma i en vecka och vabbat och märker att den andre börjar bli sjuk så kan han be mig att ta dem redan på söndagen, och det är väl inte mer än rätt att jag gör det så det är helt okej för mig, men då förväntar jag mig samma flexibilitet tillbaka också.

Svar på tråden Ni med partners som har barn växelvis