Jag har fastnat i lite samma typ av tänk men håller nog på att ta mig ur det så jag skriver här och hoppas att något kanske kan hjälpa!
Jag har i tidigare perioder av mitt liv varit inskriven på bup och när det var som värst varit suicidal. Har inte kontaktat någon psykolog eller så denna gång utan har försökt lösa det på egen hand innan det gått utför.
Hur som helst, under det senaste året har jag hamnat i en ond cirkel igen. Det suger och någonstans känner jag att det är okej att få känna att allt går mot en, ibland är livet jäkligt orättvist och fel. Men jag har låtit mig ha såna dagar max typ 2-3 dagar (har bestämt mig innan att ex. tisdag ska mitt mående vända, men nu får jag känna att allt går åt skogen) för att sedan ta tag i problemen. Kanske inte allt på en gång, men några saker i taget.
T.ex nämner du att du vill börja plugga. Sök en utbildning! Du behöver inte ta den bara för att du söker, eller så kan du börja och känner att det inte funkar, men då har du i alla fall givit det en chans. Och framför allt har du bevisat för dig själv att du klarar något. Eller så kan du bara höra av dig till en kompis, även om du inte har lust eller tycker allt är tråkigt, gör det i alla fall. Och har du inga vänner så försök nätverka lite, du kanske har någon bekant/gammal kompis du kan skriva några ord till?
För mig har det handlat om att göra saker fastän jag inte har någon ork i kroppen för det. Men man får ta det i små etapper, som små utmaningar. Och sedan är ett annat tips att skriva ner vad som faktiskt är bra med ditt liv. Just nu när jag skriver det kanske du inte kommer på något på rak arm, men fundera igenom det. Du kanske är fysiskt frisk, du kan gå, du har tak över huvudet och mat på bordet. Du har ett jobb, det är inte alla som har. Liksom, försök hitta det lilla som faktiskt ändå är positivt. Hitta bra egenskaper hos dig själv som du gillar och skriv ner det. Och var tacksam för det du kommer fram till att du har.
Så småningom kanske du har lyckats ta dig ur denna svacka själv, och jag hatar att jag skriver det men det är tyvärr bara en själv som kan ta sig ur. Känner du att det är stört omöjligt att ta sig ur detta mående, så tycker jag att du ska höra av dig för att gå till en psykolog. Det räddade mig när jag var på botten!
Hoppas du kan plocka ur några tips!