• Galenpanna007

Min 3åring slår mig

Hej. Jag har ett 3 årigt barn som slåss ibland när han inte får som han vill eller när han är på allmänt dåligt humör. Jag har så svårt att hantera detta. Jag säger givetvis stopp och att det inte är okej att skada en annan människa . Både jag och hans pappa försöker vara lyhörda i vårt föräldrarksap men när han slåss slår det slint i mitt huvud jag blir så fruktansvärt arg. Till saken hör att jag blev utsatt för slag under min barndom så just fysiska slag reagerar jag extremt. Jag har försökt att istället gå därifrån men då blir han ännu mer ledsen och arg , springet efter och slåss ännu mer. Hur ska vi eller framförallt jag hantera detta? För övrigt är han ett fantastiskt barn med massor av empati och kärlek .

• Svar på tråden Min 3åring slår mig
  • Meriall

Vad händer om du (låtsas) bli ledsen? Får han dåligt samvete då?

• frökenelisabeth

Känner igen detta, både att ha ett litet barn som slår och att man blir topp tunnor rasande fast man försöker hålla sig lugn, och normalt inte är en sådan person som brusar upp. Har kollegor som berättat liknande också, så jag tror inte det är helt ovanligt. 

Mitt bästa tips är ändå att försöka hålla huvudet kallt och, även om man blir rasande i situationen, inte börja måla upp en massa katastrofscenarier för framtiden. Det har jag iaf alltid haft lätt för att göra, vet inte om du gör samma. För barn i treårsåldern har extremt begränsad impulskontroll, och även om de vet att de inte får slå så kan det vara nästintill omöjligt att hejda sig. Det enda man kan göra är att a) förebygga utbrott om det går (t ex se till att barnet inte går hungrigt) b) tänka att det går över (för det gör det). 

Ibland kan det funka att ge alternativ, t ex säga "NEJ jag vill inte att du slår mig, det gör ont, men du kan slå på den här kudden". 

Svar på tråden Min 3åring slår mig