• Riktigragger

Svårt att få 2 åring att sova

Har läst runt lite och det verkar vara ganska vanligt detta med att just när barnen närmar sig 2 får de en period då sömnen börjar krångla.
    Här hos oss har vi haft samma rutiner vad det gäller nattningen. Vi har haft tur med vår son som vi lagt vid ca 18-18:30 varje kväll och som sovit fram till 07:30 dagen därpå.

Men plötsligt när vi bytte säng till en växasäng så har allt blivit upp och ner.. Nattningen som tidigare gått på ca 15 min tar nu upp mot 2h varje kväll. Jag har rådfrågat med BVC om vad de tyckte och dom sa att vi borde minska dagsvilan från ca 1,5h till kanske bara 45 min om han inte är så trött på kvällen. Sen ville dom att vi skulle prova lägga honom vid 19 för att se om han blir tröttare. Dagispersonalen höll inte med om detta då vi berättade detta så de håller fast att han behöver sova 1,5h för att orka på dagis. 

Vidare till nattningen så har vi provat att lägga honom, läsa en bok som vi alltid gjort, sagt god natt och sen gått ut. Men innan vi ens hunnit ut ur hans rum är han uppe och det här jagandet blir mer och mer som en kul lek för honom. Vi har burit tillbaka honom i ca 1h igår men det är lika kul varje gång. Hinner vi inte få tag i honom när han kommer upp så springer han och hoppar upp i sängen och skrattar. (Frustrationen höjs).

I afton provade jag samma sak några gånger och sen satt jag mig i hans rum i mörkret eftersom han har så svårt att komma på ro (även problem på dagis där de liksom håller om honom tills han slappnar av och då somnar på 2 röda). Jag gav han ingen uppmärksamhet utan tittade mest in i ena väggen och då provade han inte ens att komma upp ur sängen. Han la sig ner, satt sig upp nån gång och kollade om jag var kvar. När han såg att jag var kvar så somnade han på ca 20 min. 

Vad tror ni? Ska vi prova minska på dagsvilan i helgen? Fortsätta sitta kvar i mörkret efter vi läst sagan och sen successivt prova flytta oss längre mot dörren om en vecka? Liksom successivt flytta oss ut ur rummet och bara lyfta tillbaka honom när/om han kliver upp? 

Svar på tråden Svårt att få 2 åring att sova