• Anonym (Ts)

En fråga till er som fått barn med äggdonation men själva burit barnet

Är ert barn likt er själva fysiskt? Jag har läst en massa om att miljön i livmodern påverkar jättemycket och inte bara generna.

• Svar på tråden En fråga till er som fått barn med äggdonation men själva burit barnet
  • Anonym (A)

Jag ville bara svara att mycket av det vi ser som likheter beror på rörelsemönster, tonfall etc. Jag har ljusa, rödhåriga vänner som adopterade från Sydafrika. Jag upplevde sonen som lik sin pappa, för de hade lika krulligt hår (fast de gick i 2 helt olika färgskalor och inte har någon gemensam genetik)

• Anonym (Fattar inte det där)

Fattar inte riktigt detta med donator, så vill någon hjälpa att förklara. Blir det dit biologiska och genetiska barn som mamma? För du bär ju inte barnet själv. Och pappan då? Blir det hsns biologiska genetiska

• Meriall
    Anonym (Fattar inte det där) skrev 2017-10-28 09:54:22 följande:

Fattar inte riktigt detta med donator, så vill någon hjälpa att förklara. Blir det dit biologiska och genetiska barn som mamma? För du bär ju inte barnet själv. Och pappan då? Blir det hsns biologiska genetiska

Det blir mammans biologiska barn för det räknas så i Sverige. Den som föder barnet/är gravid med barnet är mamman. Men inte mammans genetiska pga att ägget kommer från en annan kvinna. Dock kan det ske vissa förändringar som att vissa gener slås på/av pga miljön i mammans livmoder så på så sätt ärvs lite av gravidmamman i alla fall. Men generna kommer från den andra kvinnan.

Hur det blir med pappan beror ju på om det är hans spermier eller inte. Är det så blir han genetisk och biologisk pappa. Är det embryodonation/spermiedonation så blir han inte genetisk pappa. Jag tror att han ändå står som biologisk pappa ifall det inte är känd donator men är osäker där.
  • neverpreggo
    Anonym (Fattar inte det där) skrev 2017-10-28 09:54:22 följande:

Jag tror att du blandar ihop det med surrogatmödraskap då mamman bär barnet med donation, bara med donerade ägg. Är mannens sperman okej så kan den sammanfogas med det donerade ägget (IVF)
Svar på tråden En fråga till er som fått barn med äggdonation men själva burit barnet