Snart 2 år och sover jättedåligt
Nu har min dotter efter en tids sjukdom (förkylning m.m) börjat sova jättedåligt. Natten till idag torsdag vaknade hon till ca varannan timma och gnäller och gnyr,hon är inte helt vaken om man går in och klappar henne lite och säger några tröstande ord somnar hon om. Ikväll började hon redan efter en timma, att gråta till. Tidigare så har hennes sömn inte varit jättebra, hon har alltid vaknat 1-2 ggr per natt och då har vi gett henne flaska och då har hon somnat om igen. Detta har hållit på i över 1 års tid. Nu vill hon inte somna själv på kvällen utan vi måste sitta kvar tills hon har somnat, tidigare har vi kunnat gå ifrån och hon somnar om själv. Vad har hänt? Är hon mörkrädd helt plötsligt, är det mardrömmar, är det en fas? Sover hon för lång/kort tid på förskolan? Nu har vi dragit ner till 40 min på dagen, skall vi ta bort det helt eller skall hon få sova? Jag vet varken ut eller in längre. Jag läste någonstans att runt 2 års ålder skall dom sova längre och tryggare nätter, att det ska bli bättre? Har hon sömnproblem? Detta är så tröttsamt, hur ska man orka liksom, trodde det skulle gå åt "rätt" håll när det istället bara blir värre