• Sprallig

Mår så dåligt att jag inte kan jobba

Hej. Jag var på ett första psykologbesök i slutet av Juli efter en lång väntetid och depression men hon jag kom till skulle precis sluta så jag skulle få börja hos en ny som skulle ta över efter henne och jag blev tillsagd att det kommer i ske i Aug/Sep men jag har fortfarande inte fått en ny tid. Jag ringde i förra veckan och då sa dom att dom ska försöka snabba till det lite och det har ändå gått tre månader.

Nu denna vecka har jag mått riktigt dåligt och inte orkar gå till jobbet och mina tankar går åt alla håll och jag klarar inte av att göra något. Jag vet inte om jag vill leva eller om jag vill hämnas på andra människor som förstört mitt liv.

Vad fan ska jag göra i väntan på en ny tid? Jag orkar inte må såhär.

• Svar på tråden Mår så dåligt att jag inte kan jobba
  • Molly57

Har du kontakt med vården? Om du har en depression ska du inte behöva jobba utan bli sjukskriven. Jag försökte själv att jobba och det gick åt helvete, blev mycket sämre av pressen och tog längre tid att bli bättre. Hoppas det löser sig.

• Sprallig
    Molly57 skrev 2017-10-26 14:18:36 följande:

Har du kontakt med vården? Om du har en depression ska du inte behöva jobba utan bli sjukskriven. Jag försökte själv att jobba och det gick åt helvete, blev mycket sämre av pressen och tog längre tid att bli bättre. Hoppas det löser sig.

Jag har ingen kontakt just nu förutom att jag väntar på att få en tid. Jag har varit i vården i flera omgångar och ingen har pratar något om sjukskrivning alls.

Jag vet inte vad jag ska göra nu fram tills att jag får en tid.
  • Molly57

Ta kontakt med vården igen och förklara att du inte klarar av att jobba pg.a din depression, tiden till psykologen verkar vara på väg men du är ju dålig nu. Då ska du inte pressa dig mer och jobba på det. Kram.

• Sprallig
    Molly57 skrev 2017-10-26 14:51:53 följande:

Ta kontakt med vården igen och förklara att du inte klarar av att jobba pg.a din depression, tiden till psykologen verkar vara på väg men du är ju dålig nu. Då ska du inte pressa dig mer och jobba på det. Kram.

Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Ska jag ringa ditt jag har psykologtid eller vårdcentralen igen där jag var för ett halvår sedan? Jag är påväg att bli galen och hör röster.
  • Molly57

Ring dit som du har psykologtid och be att få prata med en psykiatriker (psyk läkare). Mår du mycket dåligt och eller hör röster som du skrev tycker jag att du ska åka in akut och träffa en läkare. Man ska inte behöva ha tankar om att man inte vill leva, du behöver hjälp. Jag har själv varit väldigt dålig psykiskt men det finns mycket hjälp att få! Och allt blir bättre även om man inte tror det. Kram

• Sprallig
    Molly57 skrev 2017-10-26 17:43:35 följande:

Ring dit som du har psykologtid och be att få prata med en psykiatriker (psyk läkare). Mår du mycket dåligt och eller hör röster som du skrev tycker jag att du ska åka in akut och träffa en läkare. Man ska inte behöva ha tankar om att man inte vill leva, du behöver hjälp. Jag har själv varit väldigt dålig psykiskt men det finns mycket hjälp att få! Och allt blir bättre även om man inte tror det. Kram

Ja jag vet behöver hjälp och det verkar inte släppa. Kan inte få något gjort när jag mår såhär.

Samtidigt så är jag lite "man" och inte vill erkänna att jag mår såhär. Jag gillar inte att tala om för andra att jag mår dåligt liksom. Jag underdriver mitt dåliga mående.
  • Anonym (.)
    Sprallig skrev 2017-10-28 23:09:55 följande:
    Ja jag vet behöver hjälp och det verkar inte släppa. Kan inte få något gjort när jag mår såhär.

Samtidigt så är jag lite "man" och inte vill erkänna att jag mår såhär. Jag gillar inte att tala om för andra att jag mår dåligt liksom. Jag underdriver mitt dåliga mående.
    Jag känner igen mig i det. Du har ändå kommit långt som har sökt hjälp och väntar på tid, det är många som inte ens klarar det, som jag... Jag fortsätter jobba och stänger av tankarna trots att jag mår väldigt dåligt.
  • NELJ
    Sprallig skrev 2017-10-28 23:09:55 följande:

En psykolog är inte en läkare och kan inte sjukskriva dig eller skriva ut medicin. Ring vårdcentralen på måndag morgon och boka en tid samma dag. Säg det du skriver här, att du hör röster och har tankar om att skada dig själv. Kan du inte vänta så länge så ring psykakuten.
  • Sprallig
    NELJ skrev 2017-10-28 23:18:46 följande:
    En psykolog är inte en läkare och kan inte sjukskriva dig eller skriva ut medicin. Ring vårdcentralen på måndag morgon och boka en tid samma dag. Säg det du skriver här, att du hör röster och har tankar om att skada dig själv. Kan du inte vänta så länge så ring psykakuten.
    Jag förstår. Känns jobbigt att behöva gå via vårdcentralen ännu en gång när jag gått  den vägen för att få komma till ett psyke som däremot tar flera månader på sig för att jag ska få komma dit igen. Jag kan inte sova längre och skriker rakt ut då och då hela dagarna.
  • NELJ
    Sprallig skrev 2017-10-29 09:37:12 följande:

Jag förstår. Känns jobbigt att behöva gå via vårdcentralen ännu en gång när jag gått  den vägen för att få komma till ett psyke som däremot tar flera månader på sig för att jag ska få komma dit igen. Jag kan inte sova längre och skriker rakt ut då och då hela dagarna.

Jag förstår att det känns motigt men jag tror att det du i första hand behöver är ångestdämpande medicin och sömnpiller. Kan man inte sova bryts psyket ned rätt fort. En psykolog kan vara oerhört värdefullt men det är en lång process att bearbeta varför man mår dåligt. Du behöver akut hjälp och då är det en läkare du ska träffa. Lycka till!
  • Anonym (nh)

Kontakta psykiatriska akutmottagningen på din ort, eller mobila akutteamet!

• Anonym (G)
    Molly57 skrev 2017-10-26 17:43:35 följande:
    Håller med
  • Vlk78

Om du inte får en tid direkt så kontakta psykakuten. Var rädd om dig!

Svar på tråden Mår så dåligt att jag inte kan jobba