legomum skrev 2017-10-27 20:27:56 följande:
Jag har båda mina barn hemma på heltid har dom mao inte alls på förskolan.
Barnen vinner så mycket på att få vara hemma de här första åren så passa på ha din treåring hemma istället.
Finns andra hemmaföräldrar, öppna förskolor, lekparker osv så brist på andra barn lär hon inte få.
Fast så är det inte alltid, det beror säkert på var man bor. Där vi bor finns det sällan barn i mitt äldsta barns ålder utan alla vi träffar är minst ett år yngre, ofta ännu yngre. Han tycker inte det är lika roligt att umgås med de barnen som med sina jämnåriga kompisar på förskolan. Han var hemma de första två månaderna, nu varje fredag plus lite extra dagar här och där när vi tycker det passar. Vi är på flera olika öf, museer, lekparker mm men träffar extremt sällan barn över 3 år. Vårt yngsta barn kommer börja förskolan när han är 2 år och 2 månader och alla jag träffat med barn i samma ålder har skolats in redan eller ska det i början av nästa år (vid 1,5 års ålder) och vi får ofta höra att vi har honom hemma så länge.
Hur som helst, funkar det att ha båda barnen hemma och man kan umgås med andra barn är det säkert jättemysigt! Är man dessutom inte nöjd med förskolan det äldre syskonet går på är det väl ett bra tillfälle att ha barnet hemma och sedan börja på en ny förskola. Det svåra är ju att man aldrig kan veta hur det nya barnet kommer vara, lugn/vild, sover mycket/lite, ammar långa/korta stunder osv, och inte heller hur det stora barnet kommer reagera på att få ett syskon. Därför är det extremt svårt att planera hur man ska göra innan man väl står där med två barn.
Ts, eftersom du inte verkar lita på förskolan och vill ha stora hemma, testa det. Förhoppningsvis funkar det toppen! Men jag hade ändå väntat med att säga upp förskoleplatsen och tagit ledigt ett par månader först för säkerhets skull. Funkar det inte bra hemma med båda barnen av någon anledning kan ni ju gå tillbaka men då 15 timmar.