• Tvptinntvtni ntinv

Varför är inte museer privatfinansierade

Enligt mig borde det inte vara särskilt svårt för museer att drivas privat utan en politisk/ideologisk pervertering. De kan till att börja med göras om till stiftelser. Dessa stiftelser får rätten att skattefritt ta in donationer. Dessutom kan de tjäna pengar genom att sälja inträdesavgifter, cafe/restaurangverksamhet och genom att hyra ut lokalerna till jippon/själva arrangera jippon. Detta borde vara möjligt att genomföra. Varför är de fortfarande offentligt investerade? Det finns ingen anledning. Detsamma gäller SVT/SR. Privatisera verksamheten.

• Svar på tråden Varför är inte museer privatfinansierade
  • Martin 55

Finns få museum som går med vinst. (ABBA-museumet tror jag bara)

Helt klart ett problem att den som betalar som har åsikter om utställningen.
    Men bara för att någon annan än staten betalar så betyder det inte att du kan visa vad du vill. Varken på TV eller museum.

• riboflavin

För att vissa kulturinslag intresserar få och skulle nog inte klara sig utan stöd, plötsligt står man där en dag och har tappat massor av kunskap, artefakter har sålts till privata samlare, språk har går förlorade och så vidare.

Många museer är idag ganska populära, men utan statliga medel hade de aldrig kunnat införskaffa föremål, anställa forskare och annan personal för att bygga upp det hela och skapa det som idag lockar besökare.

Samma sak med många av SVTs program/tolkningar. De skulle ha för få tittare för att kunna produceras utanför public service.

Jag tänker på exempelvis anpassade program för hörselskadade, enkla nyheter för dem som har svårigheter att hänga med i en vanlig nyhetssändning, syntolkning m.m.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Aniiee

Jag vet inte hur många museer det finns i sverige, men av de jag vet om är ungefär 1/3 privatägda/ägda av stiftelser.

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
Svar på tråden Varför är inte museer privatfinansierade