• Anonym (Smått orolig 18 åring)

18 åring vill inte bli kokain beroende

Hej!

Jag vet inte om detta ens är rätt forum eller vart jag ska vända mig, men men.

Jag är en 18 årig kille som i somras testat lite droger. De flesta testade jag endast en gång då jag inte fann dem särskilt intressanta. Däremot har jag nu tagit kokain tre gånger. Första gången jag tog kokain var på en fest i somras, tyckte inte det var särskilt "nice" då, tyckte inte det var särskilt märkvärdigt, men det var det ändå på nått sätt...svårt att förklara.

För strax över en och en halv månad sedan på en fest/krök fick jag den briljanta idén att testa igen för att försäkra mig om att det inte är "nice" och bara bra om det var det. Även denna gång var det inte "nice" fast ändå var det det...svårt att förklara.

Nu för två veckor sedan var det fest igen. En sån där stor bra fest som alla kommer prata om i efterhand och minnas. Jag märkte att jag sakta men säkert började få ett "sug" efter kokain, så jag tänkte att festen var ett perfekt tillfälle att ta igen. Problemet var bara att denna gång ÄLSKADE jag det. Vi var 6 polare som gick in på toa och drog linor tillsammans, efter en halvtimme gav eller fick man en blick sm symboliserade att det var dags att sticka in på toa igen. Det blev som en ritual. Härligt.

Jag reflekterade över detta och kom fram till att det var "nice" då, men jag vill inte göra det till "en grejj" att ta kokain varje gång man går ut eller festar. Jag är mycket ambitiös och har höga mål, vill plugga vidare. Jag är ingen pundare.

Nu har jag märkt att detta "sug" har blivit ännu starkare. Jag märker det inte när jag är upptagen och gör annat men när jag är ensam med mina tankar eller om jag läser om det så blir jag galen. Jag måste verkligen kämpa för att inte köpa mer nu när CSN och månadspengen kommer in. Jag kommer hela tiden på mig själv tänka "Shit, då är ett bra tillfälle att ta lite", men sen tänker jag nej. 

Jag har tänkt att om jag inte tar på en månad så bör suget försvinna? Blir det bättre eller kommer jag känna så här hela livet?

Tack!
  • Svar på tråden 18 åring vill inte bli kokain beroende
  • Liberalist

Tjena mannen. Jag är 24 år gammal och precis som du började jag droger typ när jag va lika gammal som dig, kanske något yngre. 

Du har upplevt ett av, rent kemiskt, en av dina "bästa" stunder. Det betyder fortfarande inte att det du håller på med är hälsosamt. Att testa är en sak men känslan du beskriver kan vara svår att kämpa emot. Men det gäller att vara stark! 

Om du kommer känna sådär föralltid? Både ja och nej. Du kommer nog aldrig glömma hur fantastiskt bra du mådde när du tog det men däremot kommer 
    suget att avta om några veckor. Kom ihåg hur du resonerade innan du testa kokain. Du ville bara prova på. Det förstår jag, man vill experimentera. Men det du beskriver nu är inte att prova på. Det är första steget mot ett beroende. Ett beroende som kan vara oerhört jobbigt att bli av med, för att inte säga dyrt.

Det är svårt att motivera sig att aldrig ta det igen, men det är det bara du som vet, hur ofta du klarar av att ta det. (Ingen klarar av att hålla sig till enbart helgerna.) Men säg att du inte tar nu på något år, sen kan du ha en sjukt rolig kväll om ett år? Då kanske det är lättare att säga nej dom kommande helgerna, för det är dom som kommer kännas lite sega. 

Må väl!

Svar på tråden 18 åring vill inte bli kokain beroende