• Sackolina

Får alla boka tid på Mamma Mia Sthm?

Jag är 29 år och väntar mitt andra barn. Bor i södra delen av Norrland och här erbjuds NIPT endast till kvinnor över 35 som fått en ökad risk på KUB.

Jag vill boka NIPT privat och såg att Mamma Mia hade för 5500 kr. Tar de endast emot personer hemmahörande i sthlm eller går det även för mig att ringa och boka? Tänkte testa ringa dit imorgon men har fastnat helt i att försöka hitta en lämplig klinik så tänkte se om någon här vet!:)

• Svar på tråden Får alla boka tid på Mamma Mia Sthm?
  • Krusbärskompott

Jag gjorde NIPT på Mama Mia i Malmö o det enda de frågade när jag ringde o bokade tid var hur långt gången jag var och om jag var medveten om kostnaden.

Eftersom du betalar för dig borde det inte vara något som helst problem.

Lycka till!

• Anonym (misse)

Jag åkte dit och gjorde kub-test eftersom det inte erbjuds där jag bor (gävleborg)

• Vickan I

Ja du kan boka nipt på mamamia på Karlavägen utan att vara inskriven där el ens bo i Sthlm. Det är en privat tjänst som du betalar för. Ska själv göra likadant men väljer mellan dem och Vasamamma just nu. Inte bestämt mig hur mkt jag vill kolla upp.

• Anonym (NIPT)

Annars har du Asista i Gävle som borde vara närmare där du kan göra NIPT, hon har dock inget ultraljud :)

• Sackolina

Tusen tack för era svar! Ska ringa mamma mia imorgon:) Jag tror att jag helst även gör ultraljud, men vet egentligen inte vad det är de ser efter på ultraljudet vid NIPT? Mest för att fastställa grav längd?

• Anonym (NIPT)
    Sackolina skrev 2017-10-22 17:32:06 följande:

Tusen tack för era svar! Ska ringa mamma mia imorgon:) Jag tror att jag helst även gör ultraljud, men vet egentligen inte vad det är de ser efter på ultraljudet vid NIPT? Mest för att fastställa grav längd?

Längd, levande foster & antal :)
  • Sackolina

Ok :) någon som har koll på om man bör välja en utökad analys eller om den vanliga räcker? Vad är vanligast att man gör?

• Anonym (NIPT)
    Sackolina skrev 2017-10-22 18:04:39 följande:

Ok :) någon som har koll på om man bör välja en utökad analys eller om den vanliga räcker? Vad är vanligast att man gör?

Det kan jag inte svara på. Jag tror själv jag kommer välja där man kan se allt när jag ändå ska göra det :)
  • Krusbärskompott
    Sackolina skrev 2017-10-22 18:04:39 följande:

Det är efter tycke och smak och utbud där man bor.

Om man får det via landstinget pga hög risk i Skåne tittar man bara på 13, 18, 21.

Jag valde ett privat alternativ som analyserades i Sverige o där ingick även könskromosomerna. Men svårt. Hade jag avslutat en graviditet som visat sig vara tex en Kleinfelter? Svårt! Kanske? Många Kleinfelter är ju odiagnostiserade tills de utreds pga inte kan bli pappor, dvs det märks inte så mkt.

Det blir svårt det där med utökad tycker jag. Det finns ju tusentals beskrivna mikrodeletioner och även om man på Vasamamma kan få kollat ett par stycken så missar man ändå de allra flesta. Men alla gör ju precis som de själva vill. Det är ju det som är fördelen med att betala privat.

Lycka till!
Svar på tråden Får alla boka tid på Mamma Mia Sthm?