• frank123

Plast på lekplatser

Hej
    Gamla plastleksaker kan innehålla skadliga ämnen som kan vara hormonstörande mm och därför skall dessa leksaker kasseras. Vad som är mindre känt är att också lekplatser med mjuka skyddsmattor i plast också är farliga. För att skapa en ökad medvetenhet om det skadliga med plast har vi satt ihop en enkel webbsida där vi samlat nyheter kring faran med plast. Se länken nedan:
    https://plastfakta.blogspot.se/p/plast-och-framtiden.html

• Svar på tråden Plast på lekplatser
  • asdfgx

Om du använder gummi så behöver du inga lekplatser av plast

• Carambolan

Är det så vanligt då? I vårt område är det mest bark som underlag, och grus på äldre lekplatser. Gummimattor ser jag typ bara på lekplatser utanför snabbmatsrestauranger. Antar att det är olika i olika delar av landet?

• syntharen
    Carambolan skrev 2017-10-20 16:12:08 följande:

Är det så vanligt då? I vårt område är det mest bark som underlag, och grus på äldre lekplatser. Gummimattor ser jag typ bara på lekplatser utanför snabbmatsrestauranger. Antar att det är olika i olika delar av landet?

I Malmö har många lekplatser sånna mjuka plastmattor. Jätteskönt att gå på men jag tycker det är så himla onödigt. Varför inte ha naturliga mattor, som bark, gräs, sand. Tom en lekplats som ligger inne i en park mitt bland höga träd har plastmatta under gungorna.
Svar på tråden Plast på lekplatser