• Anonym (Förskolläraren)

Byta jobb pga högre lön eller stanna kvar av bekväma orsaker?

Nu är det ju lärarnas marknad och jag har blivit lite sugen på att byta kommun. Dels för lönen och dels för att jag vill utveckla mig vidare och den kommun jag är intresserad av är mer framåt än min nuvarande. Dessutom kan jag få upp min lön med 2000-4000 kr...

Fördelar med att byta:

?Jag kan få vidareutveckla mig, vilket jag har ett sug efter.

? Höjer min lön.

? Nya utmaningar.

Fördelar med att stanna kvar på nuvarande arbetsplats:

? Underbara kollegor.

? Nära mina barns skola.

Om jag byter jobb, får jag en total restid enkel resa med bil på ca 20-30 minuter, mot mina ca 15 minuter i dag.

Behöver hjälp med lite reflektioner. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Byta jobb pga högre lön eller stanna kvar av bekväma orsaker?
  • LFF

Bytt jobb. Den ökade restiden är inte speciellt stor. Fördelarna överväger även om det är jobbigt att lämna trevliga kollegor. 

• Anonym (Lo)

Byt. Du trygghetsknarkar nu. Dina nya kollegor kanske är ännu bättre?

• Anonym (Anna)

Jag hade bytt! Man utvecklas enormt mycket av att byta arbetsplats och det vinner du på och det vinner barnen på, i längden. Att du får högre lön är en bonus. Sedan är det en enorm skillnad från kommun till kommun och från skola till skola, vilka utvecklingsmöjligheter du får och vilken stöttning eleverna får när de har olika svårigheter. 

Men jag hade ändå bytt för att få syn på dessa skillnader. Man blir hemmablind. Om det visar sig att allt var bättre i din gamla kommun så får du bara byta tillbaka igen, efter en rimlig tid. 

Kommunens ekonomi påverkar skolorna, samt elevernas och lärarnas arbetsmiljö, oerhört mycket. Men en skola med väl inarbetade rutiner och struktur kan ändå vara bättre än en skola i en rikare kommun. Det beror mycket på arbetskollegor och rektor. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2017-11-01 07:43:46 följande:

Jag hade bytt! Man utvecklas enormt mycket av att byta arbetsplats och det vinner du på och det vinner barnen på, i längden. Att du får högre lön är en bonus. Sedan är det en enorm skillnad från kommun till kommun och från skola till skola, vilka utvecklingsmöjligheter du får och vilken stöttning eleverna får när de har olika svårigheter. 

Men jag hade ändå bytt för att få syn på dessa skillnader. Man blir hemmablind. Om det visar sig att allt var bättre i din gamla kommun så får du bara byta tillbaka igen, efter en rimlig tid. 

Kommunens ekonomi påverkar skolorna, samt elevernas och lärarnas arbetsmiljö, oerhört mycket. Men en skola med väl inarbetade rutiner och struktur kan ändå vara bättre än en skola i en rikare kommun. Det beror mycket på arbetskollegor och rektor. 

Min pendlingstid är 30 minuter. Jag tänker aldrig på att det är särskilt lång tid. Jag hade kunnat få jobb i samhället där jag bor, men jag vill inte det, då jag har barn på den skolan. 
  • PH76

Det beror ju lite på vad du tjänar i dagsläge tycker jag, hur stor skillnad kommer dessa 2000-4000 vara för dig.

Jag tycker mitt nuvarande jobb är "ok" och inte mer än så, men jag skulle aldrig byta för minde än 20,000 extra i månaden i och med att jag har ganska hög lön och nyttoeffekten av en löneökning är liten.

• Stårschan

Tiden går fort. Om barnen redan nu är så stora att de går i skolan så dröjer det förmodligen inte länge innan de är helt självgående, och om du då stannat kvar på ditt jobb för att ha närmare till dem, så är risken stor att du ångrar dig ganska snart om du inte tar den här chansen.

Svar på tråden Byta jobb pga högre lön eller stanna kvar av bekväma orsaker?