• Ladylovelylocks

Ska jag avliva? Behöver råd! Långt

Hejsan
    Jag behöver verkligen råd från objektiva personer. 

Jag har två hundar, den ena är en senior på 10 år av medelstorlek 42 cm,15 kg. Den andra är större, 6 år och 68 cm på 40 kg. 

Den lilla tiken har jag haft sen hon var valp, hur lydig som helst.. Men är väldigt dominant och vill visa vem som bestämmer, både för andra hundar och människor (aldrig bitit). Henne kan jag ha lös mitt i centrum utan problem, så länge hon är själv.. 
    Största problemet med henne är att hon gör inne och har gjort det ända sen jag flyttade till nuvarande bostaden, minst 5 av 7 nätter så får man svabba och plocka upp.

Den större är en riktig myshund som alltid ligger nära och gillar att mysa. Han har dock visat lite tendenser till att något inte står riktigt rätt till. Han har börjat morra ibland när man klappat honom på höften, detta gäller inte alla gånger. Vissa gånger så kan man ha honom som fotpall i soffan och andra gånger så kan man hålla handen 5 cm ovanför och han morrar. Så något står ju inte rätt till,varit till veterinären för grundlig undersökning och han går även på vattengympa.. Han får specialfoder för ledernas skull. Men veterinären ser inga fel. 
    För övrigt är han ganska osäker, han har inte fått den socialträningen som han behövde som valp (pga. depression). Men det konstiga är att han är ändå ganska okej så länge man är själv med honom.

Så hundarna triggar igång varandra - utan tvekan. 
    De kan inte heller vara ensamma hemma, vilket hindrar min vardag otroligt mycket.

Nu till mitt dilemma:
    Idag så satt jag hemma och fick besök som öppnade dörren, hundarna sprang ut raka vägen till grannhunden, en liten papillon/chihuahua blandning. Båda var på henne ganska rejält tydligen, jag hade inte hunnit reagera än i detta ögonblick. 
    Denna hund är en som springer lös i grannskapet och ställer sig utanför min dörr och skäller konstant ända tills hon blir "nöjd" och springer hem igen, vet inte om detta kan ha en bidragande faktor (provocerande för mina hundar?)
    Som sagt, de sprang raka vägen till grannhunden, mitt besök fick ingen ordning på dom, men när jag kom ut så var det bara att ta koppel på den stora (hade nog inte behövt det) och de följde med som om inget hänt. 
    Ingen direkt skada skedd, det blev ett litet sår som blödde lite på grannhunden, Hade, speciellt den större, verkligen haft för åsikt att skada, så hade han lätt kunna knäcka ryggen på henne eller något, denna hund är mindre än en katt. Så jag är så osäker på hur allvarligt detta var, såg ju inte så mycket av det hela som sagt. 

Ägaren sa att det inte va så farligt, och jag sa ju att jag skulle stå för eventuella veterinärskostnader om så var fallet.

Men jag själv känner mig väldigt kluven, är det läge att överväga avlivning på en eller båda hundarna? Med tanke på vad som hänt och deras problematik.
    Omplacering för den större är inget alternativ då han är av en ras som fäster sig extremt mycket för ägaren. 

Jag är djupt tacksam för svar, var dock snälla mot mig då det är väldigt känsligt ämne för mig. Jag älskar dom djupt, men vill inte orsaka skador på varesig människa eller djur

• Svar på tråden Ska jag avliva? Behöver råd! Långt
  • Tow2Mater

Men hur svårt är det att hålla hundarna kopplade utomhus och dörren låst så  eventuella besökare inte öppnar den före dig? Inte ok att din hund biter, men du borde lätt kunna förhindra att det händer igen utan avlivning.

• Ladylovelylocks

Tack för ditt svar.

Jag har alltid mina hundar kopplade när jag är ute med dom båda två. Jag är en ansvarsfull person trots allt :)

Att dörren är låst är ju en standardgrej här.. Men denna gången blev det väl fel på den fronten. Och den stora hunden tryckte sig ut med den lilla hack i häl.

Är ju klart att man vill finna andra alternativ, men ibland är man less, arg, chockad och helt rådvill.

• Anonym (Anna)

Ville bara säga att jag känner med dig ts. Har en pudel som har liknande problem :( hoppas du kan finna någon lösning. Kram

• Dexter dot com

Eftersom det finns risk att dom "gaddar" ihop sig mot andra hundar med skador som följd bör du naturligtvis ha dom kopplade och ha dörren låst. Jag ser ingen orsak till att avliva hundarna pga händelsen idag om du i fortsättningen har full kontroll. 
    Personligen hade ju hellre gått ut på natten med hunden som gör sina behov inne än låta den tvingas göra inne och behöva ta rätt på det på morgonen? Är den hunden utredd för problem med urinvägar, tarmproblem mm?

När det kommer till smärta tycker jag fysioterapeuter är mycket bättre på smärtutredningar än veterinärer så jag rekommenderar ett besök och smärtstillande/antiinflammatorisk under en tid för att se om det gör skillnad. Tyvärr innehåller foder sällan tillräckligt med tillskott för leder för att det ska göra nån skillnad. Separat tillskott är att föredra.

• Ladylovelylocks
    Dexter dot com skrev 2017-10-19 20:17:25 följande:

Eftersom det finns risk att dom "gaddar" ihop sig mot andra hundar med skador som följd bör du naturligtvis ha dom kopplade och ha dörren låst. Jag ser ingen orsak till att avliva hundarna pga händelsen idag om du i fortsättningen har full kontroll. 

Personligen hade ju hellre gått ut på natten med hunden som gör sina behov inne än låta den tvingas göra inne och behöva ta rätt på det på morgonen? Är den hunden utredd för problem med urinvägar, tarmproblem mm?

När det kommer till smärta tycker jag fysioterapeuter är mycket bättre på smärtutredningar än veterinärer så jag rekommenderar ett besök och smärtstillande/antiinflammatorisk under en tid för att se om det gör skillnad. Tyvärr innehåller foder sällan tillräckligt med tillskott för leder för att det ska göra nån skillnad. Separat tillskott är att föredra.

Som sagt, koppel och låst dörr är något som jag kör med. Enda undantaget är om jag vet att en besökare är påväg så denne kan gå rakt in. Som fallet var idag, de har aldrig smitit ut förr och min besökare har även den koll på hundarna, menar att denne känner dom väl.

Avlivning är en tanke som kom upp, eftersom jag vill delvis undvika att detta skulle ske igen och delvis så har de båda problem på sitt håll. Ena med leder (?) och den andra med urin/tarmar eller vad det kan vara. Hon har självklart varit kollad för uvi, diabetes osv hon hade uvi, men även under och efter behandlingen så fortsatte hennes beteende. Grejen är att det började när jag flyttade hit, aldrig gjort något inne förr. Så mina tankar gick mot att hon kan vara deprimerad eller något. För detta händer oavsett om hon varit ute på långpromenad direkt innan läggdags eller bara en kortis på 15 min, om hon varit ute större delen av dagen eller haft en slappardag, ute på rastning kl 21 eller 03 har ingen betydelse.. ingen skillnad alls.

Han är på regelbunden simtränining för att stärka musklerna med laserbehandling som avslut, och så som jag uppfattat det är det väl just fysioterapeuter som håller i det? Han fick inflammationshämmande efter de röntgade hans knäleder (där problemet verkar sitta) och det hade ingen verkan på honom. Men frågan är ju om han morrar I "förebyggande syfte" också

Separat tillskott i form av glukosamin? Provade seraquin ett tag, men det är väl inte lika starkt gissar jag?
  • EmberEyes

Jag kan inte uttala mig om hundarnas hälsa, det låter ju som de får medicinsk vård och omsorg efter vet utlåtande.

Att de har smitit ut och anfallit en annan hund låter inte jättebra, men samtidigt hade jag inte velat avliva något av mina djur situationen inte var självklar (anfallit barn eller skadat rejält). Dock är det en avvägning, är de aggressiva eller är det något annat som spökar? Har du provat kontakta en hundbeteendevetare?

Ett litet tips, för att skerställa att de inte kan råka smita ut igen är att du sätter upp en grind eller ev kompostgaller (beroende på hur burdust de rymmer) innanför dörren.

Hoppas att du kan få fler bra tips och råd, och att situationen löser sig så ni alla kan må bra.

Svar på tråden Ska jag avliva? Behöver råd! Långt