• Anonym (Envän)

Sexmissbruk, hur är responsen från anhöriga och hur uppfattar du samhällets syn på detta och varför är det inte mer uppmärksammat?

Hej till er som tagit er tid!

En vän till mig är sexmissbrukare och jag blev mycket berörd av min väns historia och blev då nyfiken på att höra, från den som vill berätta, vad du fått för respons från anhöriga när du berättat om ditt sexmissbruk? Det kan vara från en partner, vänner, kollegor, chefer och föräldrar.  

Samt hur uppfattar du generellt samhällets syn på sexmissbruk?

När min vän berättade att hen var sexmissbrukare så visste jag nästan ingenting om detta. Vi blev vänner då min vän precis startat sin rehabelitering ska jag nämna.

Jag har läst om det men vill gärna veta mer eftersom jag tycker det verkar som att det inte är så uppmärksammat, vilket är min uppfattning, och jag tror att det då är svårt att förstå vilket antagligen leder till fördomar och missförstånd med mera. 

Berätta gärna om hur du känner och den respons du fått! 

• Svar på tråden Sexmissbruk, hur är responsen från anhöriga och hur uppfattar du samhällets syn på detta och varför är det inte mer uppmärksammat?
  • Anonym (Gun)

Ja det är väl som vilket missbruk som helst men att människor inte kanske riktigt förstår konsekvenserna av det missbruket då eller liksom tycker att det är farligt.
    Sexmissbruk är en livsfarlig sjukdom verkligen.

Alla har ju olika inriktningar på sitt missbruk vilket också kan påverka hur stora konsekvenser det blir. Det kan exempelvis vara dom som tvångsmässigt onanerar alltså i stort sätt dygnets alla timmar och då även på arbetstid. Det kan vara dom som enbart är ute efter att få omkull någon, liksom spänningen att få någon på kroken. Lite som att vara på älgjakt och sedan skjuta, men man är totalt ointresserad av att släpa med sig älgen hem sen. Andra kan känna makt av att sälja sex och vissa använder sex för att förnedra sig. Alltså som letar upp människor som på allvar ska våldta dom gång på gång på gång och dom kan verkligen inte sluta.

Men porrberoendet är väl det som är vanligast. Och människor tänker väl att "det är väl inte så farligt". Men läste typ senast igår om en man som satt och körde en buss med en skolklass i flera timmar, han vingla på vägen och tittade ner i sin surfplatta som han lagt över ratten där han kollade på porr. Det är jävligt risky.

Har även hört talas om män som slängt in sina barn på knappt ett år själva i badkaret för att dom ska se på porr och onanera och glömmer bort sitt barn alternativt lämnar barnet helt ensamt och låser in sig i sitt rum och låter dom klara sig helt själva när dom är 1 år.

Svar på tråden Sexmissbruk, hur är responsen från anhöriga och hur uppfattar du samhällets syn på detta och varför är det inte mer uppmärksammat?