• Ana85

Min son säger inga konsonanter längre...

Hej, 

Som rubriken lyder är jag lite orolig över att min nästan 10 månaders son inte jollrar konsonanter, ljud som da, ma, p eller ba som många andra barn säger i den åldern. Han blir 10 månader i 10 dagar, han är en social och glad kille, kan härma mig till exempel när jag hostar så hostar han och ler, han kan peka på saker, han visar intresse för musik och börjar säga Aaaahh Oooh när jag spelar musik för honom. Jag är ganska säker att han känner igen sitt namn och vet vad Nej betyder.

När han var 7 månader började han säga dada och han kunde säga det utan stopp utan att veta vad det betydde. Jag har hört honom säga mama en gång väldigt otydligt och några gånger ba och Ago men för det mesta säger han bara Aaa och Oooo. Han slutade säga dada och andra ljud med konsonanter när han var 8 månader. 

Jag vet att barn utvecklas olika och vissa barn kan vara sena och andra tidiga. Jag vet också att barn kan ta pause från t.ex att prata för att lära sig krypa osv. Ja vill veta mer om er erfarenhet och om det finns mer bland föräldrar som har haft liknande situation och det har gått bra, att jag är inte ensam och kan sluta oroa mig.

• Svar på tråden Min son säger inga konsonanter längre...
  • Meriall

Så var det för min tjej i den åldern. Sedan kom konsonanterna tillbaka men hon är bara 12 mån så jag vet ju inte hur talet blir (hon kan inga ord) men de är iaf tillbaka och hon säger dada tex. Var kanske 3-4 veckor borta.

• ssa123

Förmodligen lär han sig något annat just nu.

Möjligen kan hörseln vara nedsatt. Det kan bero på simpla orsaker så som vätska bakom trumhinna efter förkylning.

Min flicka, snart fyra år, var sen i joller, sen i tal.

Jag har oroat mig blå över detta. Kompisarna på förskolan kommunicerade ganska obehindrat med varandra och jag var rädd att dottern skulle skämmas över sitt dåliga tal och prata än mindre.

Alla sa att plötsligt släpper det. En vacker dag vaknar hon och pratar obehindrat från ingenstans.

Det hände aldrig. Men talet har utvecklats stadigt men sakta framåt.

Idag uppnår hon nästan normalnivå för åldern, och är på samma nivå som flera jämnåriga i förskolegruppen.

• Ana85
    Meriall skrev 2017-10-18 13:16:22 följande:

Så var det för min tjej i den åldern. Sedan kom konsonanterna tillbaka men hon är bara 12 mån så jag vet ju inte hur talet blir (hon kan inga ord) men de är iaf tillbaka och hon säger dada tex. Var kanske 3-4 veckor borta.

Vad bra att det kom tillbaka, hoppas att det fortsätter gå bra för er ????
  • Ana85
    ssa123 skrev 2017-10-18 14:29:08 följande:

Möjligen kan hörseln vara nedsatt. Det kan bero på simpla orsaker så som vätska bakom trumhinna efter förkylning.

Jag har oroat mig blå över detta. Kompisarna på förskolan kommunicerade ganska obehindrat med varandra och jag var rädd att dottern skulle skämmas över sitt dåliga tal och prata än mindre.

Alla sa att plötsligt släpper det. En vacker dag vaknar hon och pratar obehindrat från ingenstans.

Idag uppnår hon nästan normalnivå för åldern, och är på samma nivå som flera jämnåriga i förskolegruppen.

Hej, 

Tack för din svar, var din dotter sen i joller eller som min son slutade jollra? Jag har aldrig känt att min son inte hör bra men ska kolla det med hans hörsel hos BVC snart. Det kan var som du säger att det har blivit nedsatt och jag har inte kunnat märka det.
  • Aikido
    Thomas14 skrev 2017-10-18 13:15:58 följande:
    Ni får flytta till Danmark - Där är det helt normalt
    Kan man anmäla inlägg för att personen hann skriva det man tänkte skriva först?
  • Meriall
    ssa123 skrev 2017-10-18 14:29:08 följande:

Hur var hon i talet när hon just fyllt ett år?
  • trash panda
    Ana85 skrev 2017-10-18 12:54:29 följande:

Hej, 

Som rubriken lyder är jag lite orolig över att min nästan 10 månaders son inte jollrar konsonanter, ljud som da, ma, p eller ba som många andra barn säger i den åldern. Han blir 10 månader i 10 dagar, han är en social och glad kille, kan härma mig till exempel när jag hostar så hostar han och ler, han kan peka på saker, han visar intresse för musik och börjar säga Aaaahh Oooh när jag spelar musik för honom. Jag är ganska säker att han känner igen sitt namn och vet vad Nej betyder.

När han var 7 månader började han säga dada och han kunde säga det utan stopp utan att veta vad det betydde. Jag har hört honom säga mama en gång väldigt otydligt och några gånger ba och Ago men för det mesta säger han bara Aaa och Oooo. Han slutade säga dada och andra ljud med konsonanter när han var 8 månader. 

Jag vet att barn utvecklas olika och vissa barn kan vara sena och andra tidiga. Jag vet också att barn kan ta pause från t.ex att prata för att lära sig krypa osv. Ja vill veta mer om er erfarenhet och om det finns mer bland föräldrar som har haft liknande situation och det har gått bra, att jag är inte ensam och kan sluta oroa mig.

Min dotter var exakt likadan och jag nojade också fastän alla sa att det var heelt normalt. Idag är hon 17 månader och pratar helt normalt för sin ålder.
  • Mirelle

Dreglar extra mycket? Munandas? Tar på öronen? Tänker på körteln bakom näsan som kan leda till försämrad hörsel och munmotorik ibland om den är för stor. Min tjej var supertidig. Sen blev det plötsligt vokaler. Sen fantasispråk i masssor. Hon har just opererat bort körteln så vi får se!

• Ana85
    Mirelle skrev 2017-10-18 20:43:57 följande:

Dreglar extra mycket? Munandas? Tar på öronen? Tänker på körteln bakom näsan som kan leda till försämrad hörsel och munmotorik ibland om den är för stor. Min tjej var supertidig. Sen blev det plötsligt vokaler. Sen fantasispråk i masssor. Hon har just opererat bort körteln så vi får se!

Jag ska ta upp det på BVC. Han sover väldigt dåligt men jag tror inte att det har med det att göra. Min son var också tidig tycker jag och är fortfarande intresserad att säga alla typ av ljud förutom konsonanter :/ Hoppas att det kommer att gå bra för  din dotter.
  • ssa123
    Ana85 skrev 2017-10-18 17:07:30 följande:

Hej, 

Tack för din svar, var din dotter sen i joller eller som min son slutade jollra? Jag har aldrig känt att min son inte hör bra men ska kolla det med hans hörsel hos BVC snart. Det kan var som du säger att det har blivit nedsatt och jag har inte kunnat märka det.

Hon var dels sen, sen upplevde jag att det gick lite fram och tillbaka i jollerutvecklingen.
  • ssa123
    Meriall skrev 2017-10-18 18:00:24 följande:

Hur var hon i talet när hon just fyllt ett år?

Hon hade inga riktiga ord vid 12 månader. Vid 18 mån klarade hon just å pass "kravet" på bvc. 10 ord tror jag? Men då räknar dom även hittepå ord.

Tex sa hon alltid "lovv" om hund. Och då räknades det som ett ord.
  • lillterror

Min tjej gjorde likadant! Redan runt 6månader så gick jollret tillbaka för att återkomma några veckor senare. Sen minskade det igen vid 9-10 mån, men det kändes som att hon satsade på grovmotoriken just där och då. Inte långt efter började hon gå, och strax därpå kom jollret tillbaka och ord började komma :)

• Ana85
    lillterror skrev 2017-10-19 12:04:58 följande:

Min tjej gjorde likadant! Redan runt 6månader så gick jollret tillbaka för att återkomma några veckor senare. Sen minskade det igen vid 9-10 mån, men det kändes som att hon satsade på grovmotoriken just där och då. Inte långt efter började hon gå, och strax därpå kom jollret tillbaka och ord började komma :)

Det är vad jag hoppas på som händer med min son, han är också mycket fokuserad att krypa och träna stå ;)
  • Ana85

Tack för ni alla som svarade, Jag är ny i forumet men det känns bra att många lägger ner tid för att svara.

Jag vill tillägga att hemma hos oss pratas 3 språk samtidig, persiska, svenska och engelska. Jag vet att flerspråkiga barn brukar börjar prata senare men jag vet inte om det kan vara orsak till detta. Jag får vänta helt enkelt och se vad som händer efter 10 månaders kontroll på BVC.

• Lord Hans
    Thomas14 skrev 2017-10-18 13:15:58 följande:

Ni får flytta till Danmark - Där är det helt normalt

Ja dom har ju inga konsonanter i språket så dom behöver aldrig lära sig.
  • Anonym (I samma situation)

Hej! 

hade varit intressant och gå veta hur det gick för ditt barn. Är i samma situation som du var.

Svar på tråden Min son säger inga konsonanter längre...