Min son säger inga konsonanter längre...
Hej,
Som rubriken lyder är jag lite orolig över att min nästan 10 månaders son inte jollrar konsonanter, ljud som da, ma, p eller ba som många andra barn säger i den åldern. Han blir 10 månader i 10 dagar, han är en social och glad kille, kan härma mig till exempel när jag hostar så hostar han och ler, han kan peka på saker, han visar intresse för musik och börjar säga Aaaahh Oooh när jag spelar musik för honom. Jag är ganska säker att han känner igen sitt namn och vet vad Nej betyder.
När han var 7 månader började han säga dada och han kunde säga det utan stopp utan att veta vad det betydde. Jag har hört honom säga mama en gång väldigt otydligt och några gånger ba och Ago men för det mesta säger han bara Aaa och Oooo. Han slutade säga dada och andra ljud med konsonanter när han var 8 månader.
Jag vet att barn utvecklas olika och vissa barn kan vara sena och andra tidiga. Jag vet också att barn kan ta pause från t.ex att prata för att lära sig krypa osv. Ja vill veta mer om er erfarenhet och om det finns mer bland föräldrar som har haft liknande situation och det har gått bra, att jag är inte ensam och kan sluta oroa mig.