• Minnime

Barnomsorg och sjukskriven

Jag är sjukskriven för utmattning på 100% har varit hemma i 6veckor och fått ha min dotter på förskolan mellan 8-14, det var inte lätt att få igenom det. Min man är iväg 6.30-16 måndag till fredag och dom två timmarna själv med dottern är jätte tuffa för mig. Känns hemskt då jag vet att det "bara" är två timmar och jag vill se det som egentid med dottern. Men jag blir helt slut i huvudet.

Nu har min sjukskrivning blivit förlängd med 2 månader och jag ska träffa förskolechefen imorgon för att försöka få ha min dotter till 16. Men finns det ngt jag kan luta mig emot? Jag vill verkligen ha min dotter hemma men jag orkar inte, någon med tips och råd??

• Svar på tråden Barnomsorg och sjukskriven
  • Carambolan

Kan din man ta mötet istället? Det kanske är lite lättare för honom att sitta där och säga att du är sjukskriven och inte kan ta hand om barnet och propsa på att han självklart behöver barnomsorg under hela sin arbetstid.

• cissi82

Jag är oxå sjukskriven och sonen får går min mans tider rakt av om vi vill. Har dock bestämt att vi inte drar upp han i onödan på morgonen så jag lämnar vid 9 istället.

Vad gör du när du inte är sjukskriven. Kanske olika regler om man är arbetslös eller jobbar?!? Man har ju olika platser beroende på sysselsättning.

• legomum

Enligt fk så ska du inte ha barnet hemma för att få ut ersättning. Ring dem och fråga om argument

Ditt barn kan ha mannens tider på förskolan.

• Jennie med ie

Intyg från läkare, har du det? Alltså inte sjukskrivningen, den handlar ju om arbetsförmågan, utan intyg där det framgår att du behöver heltids barnomsorg p g a din ohälsa? 

• Jennie med ie
    legomum skrev 2017-10-18 12:16:40 följande:

Enligt fk så ska du inte ha barnet hemma för att få ut ersättning. Ring dem och fråga om argument

Ditt barn kan ha mannens tider på förskolan.

Det bedöms individuellt beroende på vad man är sjukskriven från för syssla, vilken sjukdom/skada o s v man har och barnets ålder och omsorgsbehov.

Och FK styr just över rätten till ersättning, inte rätten till viss tids förskolevistelse, och ibland så kan det där krocka.. I regel löser det sig dock med ett särskilt intyg från vårdande och/eller sjukskrivande läkare.
Svar på tråden Barnomsorg och sjukskriven