• Aniiee

2023 slutar handeln ta emot kontanter. Eller?

På ett seminarium meddelade två forskare, en från Handelshögskolan i Köpenhamn och en från KTH, att kontanternas tid tar slut den 24 mars 2023. Kvar kommer kontanterna att finnas - men handeln kommer inte ta emot kontanter som betalningsmedel. Enligt forskarna är det konsumenterna som driver på - bara 18% av alla köp betalas kontant.

Jag känner lite att jag har hört det förr och inget hänt, men vad tror ni? Kommer handlarna vägra kontanter 2023? Och vad får det för konsekvenser, framför allt för grupper som fortfarande är beroende av kontanter?

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Svar på tråden 2023 slutar handeln ta emot kontanter. Eller?
  • Pumakvinna

Ett sådant samhälle blir ett totalt kontrollerat och otryggt samhälle eftersom du blir i princip rättslös och helt beroende av att tekniken fungerar. Dina pengar kommer att kunna förlora i värde över en natt. Pengar blir då inte längre ett fysiskt medel utan bara fiktiva. spekulativa som pensionssystemet t ex. Tänk Leeman Brothers. Bankerna kommer att få betydligt mera makt än idag och tiggare och utsatta människor kommer inte kunna försörja sig alls eftersom det inte kommer att bli insläppta i det finansiella systemet som bygger på att man har en inkomst och har råd att betala för att ha sina elektroniska pengar hos bankerna. Små företag och ideella föreningar kommer att få det svårt även om fler mindre sådana numera tar swish. Såg detta nu senast hos några hemlösa tiggare.Hela systemet kommer att vara bräckligt och ständigt i händerna på div nätbedragare, cyberattacker, identitetskapningar etc etc...vågar inte ens tänka tanken.

Tror valutor som bitcoin och nya transaktionsmedel, bytestjänster o dyl kommer växa och olika subkulturer kommer skapas där människor gör sig oberoende av den ekonomiska och kapitalistiska marknaden om så blir fallet.

• Tow2Mater

Uppenbarelseboken 13:16-18

16 Vilddjuret krävde att alla - stora och små, rika och fattiga, slavar och fria - skulle bära ett tecken på högra handen eller på pannan.

17 Och ingen kunde få arbete eller köpa något utan att ha vilddjurets märke som ett tillståndsbevis. Märket var antingen vilddjurets namn, eller det tal som står i stället för dess namn.

18 Här gäller det att vara vis. Den som har förstånd må räkna ut vilddjurets tal, ty det är en människas tal. Och dess tal är sexhundrasextiosex.

• elyse

I hela världen? Nej, det tror jag inte. Det som händer är ju att främst äldre marginaliseras.

• Stårschan

Det vore en fruktansvärd framtid. En hacker skulle lätt kunna slå ut hela Sverige genom att blockera internet, eller åtminstone bankerna.

Jag tycker faktiskt att det har gått för långt redan nu, i och med att man inte kan nyttja infrastruktur som tåg och bussar med kontanter.

• Trippelmamma76

Det är väl redan kontantfritt på många ställen, tex kollektivtrafiken... tror inte det gör så stor skillnad i vardagen faktiskt.

• Kjell2
    Trippelmamma76 skrev 2017-10-18 12:13:10 följande:

Det är en beräknad prognos.

Vad är det för idioter på KTH som inte har lärt sig hantera värdesiffror och noggranhet?

Självklart kommer inte all handel sluta hantera kontanter 24 mars 2023. Den utfasning som redan påbörjas kommer fortsätta. Vid något tillfälle kommer väldigt få hantera kontantanter. 
  • Aniiee
    elyse skrev 2017-10-18 09:17:58 följande:

I hela världen? Nej, det tror jag inte. Det som händer är ju att främst äldre marginaliseras.

N, i Sverige.....
  • Aniiee
    Trippelmamma76 skrev 2017-10-18 12:14:39 följande:

Det är väl redan kontantfritt på många ställen, tex kollektivtrafiken... tror inte det gör så stor skillnad i vardagen faktiskt.

Enligt en bekat så är det vanligaste kontantköpet på den Pressbyrå han jobbar ungar och ungdomar som fyller på SL-reskassan
Svar på tråden 2023 slutar handeln ta emot kontanter. Eller?