• viktormollerr

hjälp snälla!

Hej är sonen i familjen och är 14år just nu. 
    Har tjatat att jag vill ha hund sen jag var 7 år ungefär och föräldrarna har bara nekat och nekat?

nu tog jag upp det igen och till en början sa dom kanske men nu säger dom nej. 
    Dom säger att det inte är ett problem med pengarna för det har vi men att det är problem med:
    tid (just på dagen när ingen är hemma/ vi vill isåfall ha valp så daghusse eller något?)
    och just att pappa var allergisk mot stora hundar osv men aldrig känt något av pudlar som är väldigt stora.

Jag gav massa exempel på att tex
    skaffa en toypudel
    inte låta den gå på övervåningen (med hjälp av barn grind) + stort hus
    han behöver inte låta den slicka han i ansiktet och tvätta händerna efter gosat med den.
    och lära den att bli vårdad och tvättad efter som man kan tvätta pudlar lite oftare än andra hundar.

har ni tips och vad hade ni gjort? TACK FÖR ERA SVAR 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-17 15:20
    har även massa tid nu under detta år efter som mitt schema nu är kort och bra så har massa tid på morgonen och eftermiddagen/kvällen med den

• Svar på tråden hjälp snälla!
  • Aniiee

Vänta tills du är utflyttad. dina föräldrar bestämmer om DE vill ha en hund.

En hund är ALLTID de vuxnas ansvar, och även om du vill och kan ta hand om en hund MÅSTE de vara med på de noterna.

Inte vad du vill läsa, men tyvärr är det så.

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Dexter dot com

Nån måste vara hemma första månaderna och sen sakta skola in valpen hos en dagmatte/dagis vilket inte är så lätt att hitta och hur löser ni hundpassningen om dagmatten helt plötsligt inte kan? Att skaffa valp är ett jättejobb och inte alltid så roligt med att behöva gå upp och ut med en valp mitt i natten, ha ständig koll på valpen dygnet runt, ingen tid för sig själv osv. Är dina föräldrar inte intresserade av en hund förstår jag att dom säger nej. Även om du är intresserad så ska det skjutsas på kurser och träning, hunden ska trimmas och till veterinären och dom behöver ta ledigt för att vara hemma med den i början. Att din pappa är allergisk är ju en stor anledning att inte skaffa hund.
    Mitt råd till dig är att ställa upp och gå ut med andras hundar när du är ledig alt vara hundvakt om dina föräldrar tillåter det. Då ser dom om du verkligen har intresset att gå upp tidigt och gå ut och gå även om det spöregnar, att du har intresset för att läsa på om hundfostran och vilka träningsmetoder du tycker är vettiga, att skippa andra roliga saker för att umgås med hundar istället osv.

Svar på tråden hjälp snälla!