• 879214

Demokratimodeller

Vad är en demokratimodell? Kan någon ge exempel? Hittar inte tydlig info själv fastän jag sökt massor på internet.

• Svar på tråden Demokratimodeller
  • Anonym (lite salt)

Vad menar du med demokratimodell? 

Det finns ju olika varianter av demokrati, tex direktdemokrati , är det det du tänker på? Du måste vara mer tydlig i din fråga. 

Är det en skoluppgift - fråga läraren?

• Carambolan

Sök på representativ demokrati och direktdemokrati och jämför dem så kommer du förstå.

• 879214
    Kjell2 skrev 2017-10-17 09:22:52 följande:

Skoluppgift?

Ja, det stämmer.
  • 879214
    Anonym (lite salt) skrev 2017-10-17 09:26:01 följande:

Vad menar du med demokratimodell? 

Det finns ju olika varianter av demokrati, tex direktdemokrati , är det det du tänker på? Du måste vara mer tydlig i din fråga. 

Är det en skoluppgift - fråga läraren?

Har mailat min lärare (läser på distans) och väntar på svar... Frågan var inte mer tydlig än så :p så jag vet knappt själv.
  • 879214
    Carambolan skrev 2017-10-17 09:45:16 följande:

Sök på representativ demokrati och direktdemokrati och jämför dem så kommer du förstå.

Jag vet vad de olika står för. Men är det just de som är demokratimodeller? Förstår du vad det är jag ska ta reda på egentligen? Jag har mailat min lärare (läser på distans) och väntar på svar.
  • 879214
    Carambolan skrev 2017-10-17 09:45:16 följande:

Detta är frågan.

Vad finns det för brister i den demokratimodell vi valt i Sverige och på vilka sätt man eventuellt kan lösa dessa brister? Hitta med fördel eventuella lösningar med hjälp av demokratiska modeller.
  • Kjell2
    879214 skrev 2017-10-17 13:05:52 följande:
    Detta är frågan.

Vad finns det för brister i den demokratimodell vi valt i Sverige och på vilka sätt man eventuellt kan lösa dessa brister? Hitta med fördel eventuella lösningar med hjälp av demokratiska modeller.
    Fundera på saker som en person-en röst. Är alla röster lika mycket värda
    Vilka har rösträtt och varför?
    Kolla på saker som maktfördelningsprinciper, lagstiftande-verkställande-dömande.
    En sak som är rätt spännade ur svensk synvinkel är vem som prövar om en ny lag går mot grundlagen och hur det regleras.

Svar på tråden Demokratimodeller