• Gengar

Gravid i vecka 17 och otroligt trött!

Hej alla!

Jag är som rubriken avslöjat, gravid i vecka 17. Jag var sjukskriven i åtta veckor pga vansinnigt illamående som mer liknade sjösjuka med kräkningar och yrsel.

Nu mår jag bra och blir bara illamående när jag väntat för länge med att äta. Men så fort jag äter mår jag bra igen.

MEN. Jag är så VANSINNIGT trött! Jag jobbar på kontor vilket inte sliter på kroppen alls. Men jag bara tittar på klockan och försöker att inte somna sittandes. Jag jobbar hemifrån ibland och då tar jag en tupplur när jag kan. Men känner mig otroligt stressad över att inte hinna med allt jag vill hinna med.

Innan graviditeten tränade jag 4 gånger i veckan och var inskriven på tävlingar som jag såg fram emot. Nu törs jag knappt ta en promenad om jag inte kan få sova efteråt. Har så lite ork att jag noga måste hushålla med varje minut.
    Jag tog blodprover för två veckor sedan och de ser normala ut.

Jag har ett barn sedan tidigare men den graviditeten var som en dröm! Mådde toppen och promenerade långt varje dag och kände mig urstark. Trots att livet runt i kring på den tiden var stökig och full av oro. Så jag törs utesluta att det är psyket som packat ihop. Mitt liv är så jäkla bra just nu på alla fronter förutom tröttheten som hindrar mig från att klara av en normal vardag.

Någon annan som känner igen sig? Har ni blivit sjukskrivna? Hur har det gått för er? När gick det över för er?

• Svar på tråden Gravid i vecka 17 och otroligt trött!
  • Jemp

Jag är i v 16 och också väldigt trött.

Är järndepåerna kollade också? Lyckas du vila när du är ledig "trots" barn?

Förmodligen är det ju helt normalt, men psyket kan påverkas även om man har ett bra liv.

• Mor till Ella

Ring mvc och be att få komma och lämna ett blodprov. Som Jemp sa så kan dina järndepåer vars låga. Be att de kollar ditt Ferrarin värde och hb.

• Gengar

Mina järnvärden är kollade ideligen, senast för två veckor sedan. Och de ser bra ut. Tröttheten har varit konstant och inte kommit plötsligt. Har besök om ungefär en vecka hos MVC och ber dem naturligtvis att kolla igen då. Men tills dess ska jag försöka överleva dagarna.

Någon som blivit sjukskriven hel- eller deltid pga utmattning?

• Treasures
    Gengar skrev 2017-10-16 14:05:14 följande:

Mina järnvärden är kollade ideligen, senast för två veckor sedan. Och de ser bra ut. Tröttheten har varit konstant och inte kommit plötsligt. Har besök om ungefär en vecka hos MVC och ber dem naturligtvis att kolla igen då. Men tills dess ska jag försöka överleva dagarna.

Någon som blivit sjukskriven hel- eller deltid pga utmattning?

Har de kollat sköldkörteln? I mitt landsting kollar de bara det som rutin på de över 35 år och der verkar va ganska vanligt att man får problem med denna (tror det är underproduktion) vid graviditet.

Jag har också varit väldigt trött denna graviditet (3:e barnet) men haft dåligt blodvärde (ok järndepåer) men fått äta järntillskott från v 16. Är nu i v 32 och är sedan snart 3 veckor sjukskriven 50% pga tröttheten men också foglossning. Känns mkt bättre nu då jag får mer tid för återhämtning och orkar så mkt mer med mina barn på fritiden.
    ~ ~1:an 09-11-01 ~ ~ 2:an 13-03-16 ~ ~ 3:an BF 17-12-15
  • Kiwikattis

Jag är i v16 och har också varit illamående och trött. Efterlängtat barn, första graviditeten men vilken mardröm att må så här!

Vilorum på jobbet är bra, att jobba mindre också men jag har istället för att bli sjukskriven jobbat ikapp på helger. Ändå inte orkat något annat och definitivt inte min tidigare dagliga träning.

Haft bra kondition, frisk, bra järnvärde och järndepåer. Vid KUB upptäcktes att mitt papp-a värde var 80% lägre än genomsnittet. Enligt djupgående frågor och särskilt information från Kanada och USA (där det anses allvarligare än här där man bara tittar på det sammanslagna resultatet) så fick jag rekommendationen att vila. Papp-a värdet påvisar en enzym som behövs för att fostret ska kunna ta upp näring från moderkakan, så det går långsammare och är svårare för mig. Så jag äter mer och vilar mer.

Jag har accepterat att det är en tuff graviditet, men tycker det är värt det. Tvingar mig till en social aktivitet per vecka och låter min man sköta större delen sv hushållssysslorna. Håller med dig om att det är jobbigt men försök hålla ut! För vissa blir det bättre lite senare i graviditeten.

• Gengar
    Treasures skrev 2017-10-16 18:30:55 följande:
    Har de kollat sköldkörteln? I mitt landsting kollar de bara det som rutin på de över 35 år och der verkar va ganska vanligt att man får problem med denna (tror det är underproduktion) vid graviditet.

Jag har också varit väldigt trött denna graviditet (3:e barnet) men haft dåligt blodvärde (ok järndepåer) men fått äta järntillskott från v 16. Är nu i v 32 och är sedan snart 3 veckor sjukskriven 50% pga tröttheten men också foglossning. Känns mkt bättre nu då jag får mer tid för återhämtning och orkar så mkt mer med mina barn på fritiden.

Ska kolla järndepåerna nästa vecka hoppas jag. Det här känns helt overkligt med tanke på att jag kände mig oövervinnerlig med första barnet i andra trimestern.

Sköldkörteln har de kollat av så sent som för tre veckor sedan. Allt såg prima ut. Jag är 37 och det är som du säger. De kollar upp lite extra saker när man är över 35.

• Gengar
    Kiwikattis skrev 2017-10-18 14:54:20 följande:

Jag är i v16 och har också varit illamående och trött. Efterlängtat barn, första graviditeten men vilken mardröm att må så här!

Vilorum på jobbet är bra, att jobba mindre också men jag har istället för att bli sjukskriven jobbat ikapp på helger. Ändå inte orkat något annat och definitivt inte min tidigare dagliga träning.

Haft bra kondition, frisk, bra järnvärde och järndepåer. Vid KUB upptäcktes att mitt papp-a värde var 80% lägre än genomsnittet. Enligt djupgående frågor och särskilt information från Kanada och USA (där det anses allvarligare än här där man bara tittar på det sammanslagna resultatet) så fick jag rekommendationen att vila. Papp-a värdet påvisar en enzym som behövs för att fostret ska kunna ta upp näring från moderkakan, så det går långsammare och är svårare för mig. Så jag äter mer och vilar mer.

Jag har accepterat att det är en tuff graviditet, men tycker det är värt det. Tvingar mig till en social aktivitet per vecka och låter min man sköta större delen sv hushållssysslorna. Håller med dig om att det är jobbigt men försök hålla ut! För vissa blir det bättre lite senare i graviditeten.

Känner igen det där med att jobba i kapp. Jag har ett jobb där jag kan styra min egna tid samt jobba i kapp. Det är på ont och gott. Det blir inte mycket fritid.

Det är helt klart värt det. Men jag kan tycka att det hade passat bättre om jag varit så här sliten med första barnet. Nu har jag ju en fyraåring som kräver en hel del plus en man som är i en intensiv fas på jobbet just nu. Den berömda dåliga tajmingen...

Vi är pedanter båda två men nu har jag sagt ifrån. Hemmet får stå tillbaka när man bara har pyttelite energi att hushålla med.

Svar på tråden Gravid i vecka 17 och otroligt trött!