• Anonym (S)

Spelmissbrukande sambo - stanna eller lämna?

Min sambo har haft problem med spelande under en längre tid. Periodvis har det varit bra (han har alltså inte spelat) men periodvis riktigt illa. För en tid sedan tvingades han ta lån för att kunna betala bort sina skulder och då sa jag till honom att det var sista gången, att om det blir såhär igen så lämnar jag honom. Det var bättre ett tag, men nu fick jag vet att han trillat dit igen och det är nu värre än någonsin, mycket värre! Han mår jättedåligt och jag är i bitar.

Vi har en gemensam son, hus, bilar... Ja, ett liv tillsammans. Ett liv jag verkligen ville ha. Och jag älskar honom. Men jag vet inte längre om vi någonsin hittar tillbaka till en plats där jag litar på honom och vi kan vara lyckliga tillsammans. Tanken på att behöva sälja huset, flytta till nytt boende med sonen och börja om på egen hand skrämmer livet ur mig.

Vad skulle ni göra? Finns det någon möjlighet att fortsätta tillsammans efter allt detta? Någon som har egna erfarenheter? Tar emot all hjälp och alla råd jag kan få, för jag är så vilsen!

• Svar på tråden Spelmissbrukande sambo - stanna eller lämna?
  • Carambolan

Fortsätter han med sitt spelmissbruk finns det ju en överhängande risk att ni ändå måste sälja huset och därtill att ni inte bara måste börja om på noll utan försöka börja om på minus hundratusentals kronor.

Kräv att han söker professionell hjälp och att han lämnar över hela kontrollen över er ekonomi till dig. Spärra personnumret (hans och ditt!) så att det inte går att ta fler lån i affekt. Funkar inte det så skulle jag rädda det som räddas kan och dra.

• Studentpappa

Förlåt om jag är okänslig men jag skulle aldrig stanna med min sambo om hon riskerade vårt och våra barns hem med något så korkat som spel.

Snart har han väl dragit ner dig i skiten också sen sitter ni där med anmärkningar och kan bara få boende ingen annan vill ha etc.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Mamma 2)

Alternativt ett mellanläge borde kanske särbo vara något att tänka över. Får han känna hur det skulle vara att "vara ensam", ni får delad ekonomi (så iaf din är skyddad).

Blir förstås dyrare med dubbelboende men med den överhängande risken att förlora allt, både ekonomin och förhållandet, så borde det vara värt det.

• Anonym (Mamma 2)

....och du sa ju faktiskt att om det hände igen så.... Du måste nog göra slag på ditt ultimatum för om inte så vet han om att han kan göra det igen...

• Carambolan
    Anonym (Mamma 2) skrev 2017-10-16 09:32:07 följande:

....och du sa ju faktiskt att om det hände igen så.... Du måste nog göra slag på ditt ultimatum för om inte så vet han om att han kan göra det igen...

Håller med.
  • Anonym (Mathilda78)
    Anonym (S) skrev 2017-10-16 08:59:49 följande:

Min sambo har haft problem med spelande under en längre tid. Periodvis har det varit bra (han har alltså inte spelat) men periodvis riktigt illa. För en tid sedan tvingades han ta lån för att kunna betala bort sina skulder och då sa jag till honom att det var sista gången, att om det blir såhär igen så lämnar jag honom. Det var bättre ett tag, men nu fick jag vet att han trillat dit igen och det är nu värre än någonsin, mycket värre! Han mår jättedåligt och jag är i bitar.

Vi har en gemensam son, hus, bilar... Ja, ett liv tillsammans. Ett liv jag verkligen ville ha. Och jag älskar honom. Men jag vet inte längre om vi någonsin hittar tillbaka till en plats där jag litar på honom och vi kan vara lyckliga tillsammans. Tanken på att behöva sälja huset, flytta till nytt boende med sonen och börja om på egen hand skrämmer livet ur mig.

Vad skulle ni göra? Finns det någon möjlighet att fortsätta tillsammans efter allt detta? Någon som har egna erfarenheter? Tar emot all hjälp och alla råd jag kan få, för jag är så vilsen!

Nej jag hade inte stannat kvar ! För min egen skull och för sonens. Ett förhållande där du blir ljugen för och måste passa din man så han inte spelar bort era pengar är inget bra ! Och att du vågar ha gemensam ekonomi med denna spelmissbrukare .. Galet ! Vad händer den dagen han kört allt i botten och ni tvingas sälja t.ex bilen eller i värsta fall blir av med huset?? För din man är missbrukare och kommer inte att ta med i räkningen att det är fler än han själv som dras med i fallet. Det har han ju bevisat redan nu. Hade det bara varit du och mannen så visst, då hade det endast varit ni två vuxna som dragits ner och möjligt blivit hemlösa. Men det finns ju en son med i bilden. Vad händer med honom om ni mister hemmet eller på annat sätt inte längre har pengar att försörja honom när skulderna måste betalas? Kan ju gå hur fel som helst med socialen inkopplad osv. Förstår du älskar din man och förstår det kan kännas jobbigt att börja om men du är en vuxen kvinna ts ! Klart du fixar att klara dig själv !! Jag flyttade bort från min sons pappa när sonen var bebis och jag endast 19 år (fick barn tidigt). Kunde jag göra det i den åldern så kan du göra det nu ! Du hjälper inte mannen genom att vara kvar. Det finns 2 scenarion jag tänker mig om du lämnar: 1. Han vaknar upp till ensamhet och förstår hur djupt han sjunkit och söker hjälp. Då finns chans att det kan bli ni igen om han tar det seriöst. 2. Han fortsätter spela oavsett ni är där eller inte och sätter sig snart i total personlig konkurs. Var då väldigt glad om du inte finns med när den dagen kommer. Är det så stora problem redan nu så har du nog inte mycket val. Se till att skaffa en lgh till dig och din son så fort du kan. Jag hade aldrig chansat eller för 1 sekund mer litat på din man. Han har ett missbruk du inte kan hjälpa honom ur. Det kan endast han själv (med hjälp av människor som utbildats för att tackla sådana här problem). Ta hand om dig själv och sonen i första hand :) Säkra er framtid ist för att (förlåt ordet nu) naivt sitta och vänta på bättre tider, för du ser ju själv vart det är på väg. Annars hade du inte skrivit detta inlägg.
  • Stårschan
    Studentpappa skrev 2017-10-16 09:20:11 följande:

Förlåt om jag är okänslig men jag skulle aldrig stanna med min sambo om hon riskerade vårt och våra barns hem med något så korkat som spel.

Snart har han väl dragit ner dig i skiten också sen sitter ni där med anmärkningar och kan bara få boende ingen annan vill ha etc.

Eller hur. Att sätta hela familjens ekonomi på spel för att tillfredsställa sina egna lustar är ju faktiskt betydligt värre än att vänstra.
  • Kjell2
    Anonym (S) skrev 2017-10-16 08:59:49 följande:

" och då sa jag till honom att det var sista gången, att om det blir såhär igen så lämnar jag honom. "

Går det att lita på det du säger eller inte?
  • Anonym (S)
    Carambolan skrev 2017-10-16 09:19:46 följande:

Fortsätter han med sitt spelmissbruk finns det ju en överhängande risk att ni ändå måste sälja huset och därtill att ni inte bara måste börja om på noll utan försöka börja om på minus hundratusentals kronor.

Kräv att han söker professionell hjälp och att han lämnar över hela kontrollen över er ekonomi till dig. Spärra personnumret (hans och ditt!) så att det inte går att ta fler lån i affekt. Funkar inte det så skulle jag rädda det som räddas kan och dra.

Han har sökt professionell hjälp sedan länge tillbaka men är nu medveten om att han behöver mer hjälp, då han inte kan kontrollera det. Vet inte hur det funkar att spärra personnummer men det är något att tänka på. Att jag har kontroll över ekonomin är ett absolut måste OM vi ska fortsätta tillsammans. Men jag vet att om en spelare verkligen vill spela hittar han ändå andra sätt.
Svar på tråden Spelmissbrukande sambo - stanna eller lämna?