• Pernellis

Min son pratar inte med mig!

Jag tycker att jag & min son alltid har haft en bra relation & stått varann nära tills nu för typ 2 år tillbaka. När man frågar honom hur han mår & hur det är så får man dra ut svaren från honom & det slutar allt som ofta att han inte kan prata för att han gråter. Min son är 12 år & kan vara precis som jag väldigt envis & har han bestämt sig för en grej så är det så, hur fel han än har så kan inte vi andra ha rätt & det har gjort att det blivit lite bråk då & då.. Men jag upplever honom ändå som en glad kille men visst att han har sina sämre dagar. Tyvärr så har skolan en helt annan bild av honom där han är mycket ledsen & nere väldigt ofta & detta är sånt jag knappt får del av & tyvärr så tror jag att när skolan frågar honom hur det är så säger han en sak & om jag får fram nåt från honom så säger han en annan. Jag känner inte att jag får någon information om hans mående från varken pappan eller skolan.. Just nu är vi i en situation där skolan gått in & kommer göra en orosanmälan för att han är så ledsen & nere mycket. Grejen är den att dom få gånger dom ringer & är oroliga är när han är hos pappa & aldrig när han är hos mig? Men att det är hos mig som dom är oroliga att han inte mår bra. När jag frågar min son nu så vill han inte prata om de. Han kan inte säga varför han mår dåligt & vad jag kan göra åt de för det vet han inte. Jag har bett honom tänka till & verkligen försöka ta reda på vad som gör att han mår dåligt & vad jag kan ändra på för att han ska börja må bättre.. känner mig väldigt handfallen av att typ inte veta nåt om någonting. Känner mig förd bakom ljuset! Jag gör allt för att han ska börja må bra igen!

• Svar på tråden Min son pratar inte med mig!
  • äldreochklokare

Då kommer en orosanmälan visa att det är olika hos dig och pappan, så då är det ju bra om det kommer fram?

Eftersom sonen har svårt uttrycka hur han känner så kanske han behöver få en kontakt som jobbar med sånt, som kan hjälpa till. Även sånt kan en utredning komma fram till, vilket ju är bra för honom. 

Vad säger skolan när du frågar dem? Du skriver att du inte får någon info från dem. 

• Pernellis

Han har gått på Frideborg för att jag tyckt att han tog pappans & min separation så hårt plus att det i början va väldigt stökigt i första hand hos pappan men sen lite hos mig med. Pappan har fått några orosanmälan på sig då grannar varit orolig för barnen. Skolan säger inte så mycket till mig mer än att han varit ledsen det senaste åren & att han känt som en klump i magen när han ska hem till mig. När han är hos mig så ringer han lite då & då till pappa men när han är hos pappa ringer han nästan aldrig till mig & om ja ringer så är det väldigt korta samtal då han inte har tid att prata med mig typ.. tycker att det är tråkigt & frågat honom varför han inte ringer till mig eller vill prata med mig & då säger han att det är jobbigt att prata med mig & att han då saknar mig mer.

• Pernellis

Är så rädd att socialen ska ta honom ifrån mig innan jag ens vet vad & hur jag kan ändra på nåt här hemma.. just nu så vet ja ju som sagt inte vad det är som tynger honom alls??

• Söder73

Pratar pappan illa om dig kanske? Han kanske vill bo mer hos dig än hos pappa? Såna saker är jättesvårt för barn att prata med sina föräldrar om. Jag är själv skiljsmässobarn så jag vet hur svårt det är :(
    Kontakta BUP, dom är jättebra!

Svar på tråden Min son pratar inte med mig!