• Anonym (Blivande föräldrer)

Vad tycker ni om namnet?

Fürchtegott

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet?

Jaha tycker du det. Annars är det ett klassiskt tyskt namn.

• ttr

Man behöver inte vara språkforskare för att fatta varifran namnet kommer. Vill man att ens barn hör under hela livet "vad? Var det namnet? Hur stavas detta?" och vänja sig att läsa och höra alla möjliga varianter av namnet så detta namn är helt rätt i Sverige.

• Anonym (Ovanligt)

Ovanligt. Jag har själv 4 barn 2 med ganska vanliga namn och 2 med lite ovanligare....jag märker att folk reagerar om äns barn inte heter Emma eller Johan. Så jag är för med namn som är lite ovanligare. Jag gillar namn som är lite från usa hållet.

• sextiotalist
    Anonym (Blivande föräldrer) skrev 2017-10-15 08:36:34 följande:

Jaha tycker du det. Annars är det ett klassiskt tyskt namn.

Rätt ovanligt om man tolkar de tyska texterna rätt och verkar vara ännu mer ovanligt som tilltalsnamn. Förekom uppenbarligen under 1800-talet.
  • Anonym (Sanningen)

Det är svinfult. Och det tycker nog alla, faktiskt. Även folk i Tyskland. Namnet är lite som det svenska Åslög.

• Anonym (ace)

Ibland undrar jag varför föräldrar anstränger sig för att hitta på udda/konstiga namn till sina barn. Vill de verkligen maximera risken att deras barn ska bli mobbade eller som minst få en massa oönskad uppmärksamhet i alla sociala sammanhang? Tror de att den extra uppmärksamheten de och barnet kommer få för att de kommer få upprepa, bokstavera och förklara namnet jämt är positivt?

• Anonym (Hm)
    Anonym (ace) skrev 2017-10-15 09:03:57 följande:
    Ibland undrar jag varför föräldrar anstränger sig för att hitta på udda/konstiga namn till sina barn. Vill de verkligen maximera risken att deras barn ska bli mobbade eller som minst få en massa oönskad uppmärksamhet i alla sociala sammanhang? Tror de att den extra uppmärksamheten de och barnet kommer få för att de kommer få upprepa, bokstavera och förklara namnet jämt är positivt?
    Håller med
  • Anonym (Ovanligt)

Noah19,1442Liam18,3423Mason17,0924Jacob16,7125William16,6876Ethan15,6197Michael15,3238Alexander15,2939James14,30110Daniel13,82911Elijah13,69412Benjamin13,68713Logan13,57914Aiden13,29615Jayden12,87816Matthew12,80917Jackson12,12118David12,07819Lucas12,07820Joseph11,99521Anthony11,4922Andrew11,06923Samuel10,85924Gabriel10,82625Joshua10,76426John10,627Carter10,59928Luke10,43129Dylan10,3530Christopher10,27831Is men finns många fler. Man väljer det namnet till sitt barn som man själv tycker om.

• nnnnnnnn

Det finns bara 1 person i Sverige som har det namnet och då är det inte ens tilltalsnamnet, så om ni funderar på att ha det som tilltalsnamn blir det ju ett unikt namn i Sverige.
    Bor ni i Tyskland så är det mer förståeligt att ni funderar på det...
    Jag hade undvikit ü i Sverige, det kommer att bli u eller y ändå. Så mitt råd är att ni undviker detta namn om ni bor i Sverige och har tänkt ha det som tilltalsnamn.
    Är det andranamn som ni funderar på så är det bara att köra på, det är ingen som bryr sig om det namnet ändå!

Tack för er input..

Jag tycker namnet känns bättre ju längre man smakar på det liksom.. det är ovanligt, fint och har en viss pondus.

Givetvis skulle vi använda smeknamn så som Fürchti eller Fürchtichen..

Namnet kanske var vanligare förr men förekommer ju idag också tex av den tyska industri/filantrop familjen Reetsma.

Vi båda föräldrarna har konservativa värderingar och då passar ju namnet med det också. Faktiskt, efter att ha studerat flera olika uppfostringspedagogiker har vi fastnat för en variant av den som kallas kaiserreich erziehung.

• taquine

Gräsligt fult, stackars barn. gör inte ditt barn denna otjänst.

Goodness me
  • Anonym (Trolleri trollera)
    Anonym (ace) skrev 2017-10-15 09:03:57 följande:

Nu är ju det här en uppenbar trolltråd, så det är ingen risk för att något barn får just det här namnet.
  • Anonym (Sanningen)
    Anonym (Blivande föräldrer) skrev 2017-10-16 10:49:05 följande:

Tack för er input..

Jag tycker namnet känns bättre ju längre man smakar på det liksom.. det är ovanligt, fint och har en viss pondus.

Givetvis skulle vi använda smeknamn så som Fürchti eller Fürchtichen..

Namnet kanske var vanligare förr men förekommer ju idag också tex av den tyska industri/filantrop familjen Reetsma.

Vi båda föräldrarna har konservativa värderingar och då passar ju namnet med det också. Faktiskt, efter att ha studerat flera olika uppfostringspedagogiker har vi fastnat för en variant av den som kallas kaiserreich erziehung.

Hahaha Thats psyko! Vem studerar ens uppfostringspedagogik inför att få barn. Poor kid!

Ge ungen namnet! Det kommen vara barnets minsta problem med er som föräldrar.
  • EmberEyes
    Anonym (Trolleri trollera) skrev 2017-10-16 11:09:41 följande:
    Nu är ju det här en uppenbar trolltråd, så det är ingen risk för att något barn får just det här namnet.
    Men FL fullkomligt kryllar av namntrådar...

Men det är klart, om alla barn i denna generationen har unika namn som ingen har hört talas om så kommer väl alla barn få säga om och bokstavera sina namn, och då blir det väl de få stackarna som heter Sofia och Erik de som sticker ut och blir mobbade...
  • 0815 kille

Oj, jag märker viss motvilja mot namnet. Jag hade hoppats få stöd för namnet här på FL eftersom jag trodde att många här förstår hur viktigt det är att barnen får känna sig unika (och föräldrarna får bekräftelse för valet av namn). I ärlighetens namn måste jag säga att min partner inte är odelat positiv till namnet trots att hen är från Tyskland - ?Das ist doch ein scheiß Name? som hen uttryckte det när jag föreslog namnet. Hoppades att jag skulle få lite bra input och argument som jag kan använda i vår namndiskussion men det verkar svårt.. men det kanske fungerar det bättre som andranamn?

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet?