• ryckarn34

Hur får jag vitare tänder!

Jag börjar bli arg, det känns som att mina tänder aldrig blir vita!

Jag har de senaste 3 åren varit ganska slarvig med tandborstningen, har hänt att jag glömt borsta tänderna flera dagar i streck, ibland blir det tom kanske bara 4-5 i veckan. För 4-5 år sedan har jag tänder som var kritvita, och det är precis det jag vill a tillbaks!

jag har nu skärpt mig, jag har nu borstat MINST 2 gånger/dag i ca 8 veckor. Tänderna har blivit mer vita, men de är fortfarande lite gula, framförallt den delen som är närmast tandköttet. 

Jag dricker inte alkohol, kaffe eller Cola/läsk överhuvudtaget. Röker inte. Snusar inte. Så jag har ingen direkt anledning till att ha gula tänder. 

Det jag äter (de onyttiga) är chips, kakor, choklad och ibland lite godis max 2-3 gånger/ veckan vilket borde var okej.

Vad bör jag göra för att få tänderna så vita som möjligt? Ska man borsta på något speciellt sett? Speciell tandkräm? Sluta med allt onyttigt? Borsta oftare?

Vill ej göra någon tandblekning.
  • Svar på tråden Hur får jag vitare tänder!
  • Anonym Backa

Det finns en ny tandblekning på apoteket som tydligen ska vara helt naturlig och därmed helt skonsam för tänderna. Väldigt enkel att använda också. Man använder det i 3 dar en liten stund per dag. Jag tyckte det gjorde mina tänder lite ljusare faktiskt. Inte kritvita som i Hollywood, men absolut ljusare och fräschare. Man kan ju göra det några ggr per år kanske. Kommer inte ihåg vad den heter men det vet säkert personalen... :)

• Aniiee

Säker på att det närmast tandköttet inte är tandsten?

Annars kan du testa att borta med bikarbonat och salt ena gången på dagen, morgon eller kväll.

Det tredje alternativet är att acceptera att du blivit äldre och tänder gulnar med åldern.

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • ryckarn34
    Aniiee skrev 2017-10-15 01:37:36 följande:

Säker på att det närmast tandköttet inte är tandsten?

Annars kan du testa att borta med bikarbonat och salt ena gången på dagen, morgon eller kväll.

Det tredje alternativet är att acceptera att du blivit äldre och tänder gulnar med åldern.

99% säker på att det inte är tandsten. Var hos tandläkaren för ca 4 månader sedan och blev förvånad över hur mycket de berömde mig över mina tänder. De såg tydligen väldigt bra ut, men de sa att jag skulle kunna borsta tänderna ännu mer för vitare tänder (vilket jag gjort).

Det där med bikarbonat har jag läst om, tror att jag ska testa det. Men hur många gånger bör man borsta tänderna med det? Har hört att de kan förstöra ifall man gör det för ofta.

Jo jag förstår det här med ålder men, jag är ju ganska ung.. Har precis fyllt 21.
  • Ebo88
    ryckarn34 skrev 2017-10-15 09:30:25 följande:

99% säker på att det inte är tandsten. Var hos tandläkaren för ca 4 månader sedan och blev förvånad över hur mycket de berömde mig över mina tänder. De såg tydligen väldigt bra ut, men de sa att jag skulle kunna borsta tänderna ännu mer för vitare tänder (vilket jag gjort).

Det där med bikarbonat har jag läst om, tror att jag ska testa det. Men hur många gånger bör man borsta tänderna med det? Har hört att de kan förstöra ifall man gör det för ofta.

Jo jag förstår det här med ålder men, jag är ju ganska ung.. Har precis fyllt 21.

Gå till tandläkaren och putsa tänderna. Man ska helst inte använda produkter från Apotek då det sliter och förstör emaljen på tänderna. Man ska alltid vända sig till tandläkaren om det är så att man vill ha vitare tänder för det finns alternativ utan att bleka dem. Som sagt - du kan putsa dem hos tandsköterska, helt ofarligt. Finns något som heter Air-flow också som du kan göra hos tandhygienist. Dem blästrar bort missfärgningar från tänderna. Gör inte ont och är inte farligt och tar ca 30min.
Svar på tråden Hur får jag vitare tänder!