• Bellaelvira

Kroppen tål inget tryck

Hej! Jag är ny på det här forumet.

Jag har sedan ca 3-4 år tillbaka ett sjukt konstigt problem.

Vet inte vad det beror på. Måste ta reda på vad det är för fel på min kropp för det blir långsamt värre och värre.

Det är framförallt på natten. Jag måste sova på en väldigt mjuk säng annars vaknar jag och känner mig alldeles mosad/ belastad/ tilltryckt (Det är mycket svårt att beskriva). Det gör inte alls ont i kroppen. Men jag känner mig som att jag är i ett kritiskt läge av ......syrebrist? Dålig cirkulation?? Vet ej.

När detta händer mitt i natten eller på morgontimmarna så känner jag mig svag, riktigt kass, kan börja klokast, darra och så känner jag mig Tilltryckt! Mosad liksom, bara av att ha legat ner????. Så jäkla konstigt. Börjar jäspar mycket och får rysningar som gör att hela kroppen ruskas om, det händer automatiskt och jäspningarna och rysningarna gör att känslan av belastning i kroppen lättar. Tar ibland en timme innan kroppen hämtat sig!!

Har på gott flera år och det är värre i perioder. Har genomgått många undersökningar pga utmattning...

Jag har endometrios men är smärtfri pga av tidig insättning av p-piller behandling.

År 2010 gick jag in i väggen och har sedan dess inte helt blivit återställd.

Men detta problem hade jag inte när jag var som mest utbränd, det kom 2 år efter utbrändheten.

Har en väninna som säger att hon känt av detta också. Som att man vaknar och bara är tvungen att sätta sig upp för att lätta kroppen från "trycket från sängen".

Det är inte tryck över bröstet. Det är tryck på kroppen från sängen/ underlaget. Tilltryckt... Snälla hjälp mig!!!! Tror att en natt kommer jag dö av detta.

Känner mig även belastad och ansträngd av åtsittande kläder. Kan också känna att det är jobbigt att sitta på vårda ytor, som att det lägger belastning på kroppen.

Jag är igång var dag med hundpromenader. Lagom motion för mig. Blir lätt överansträngd.

Har gjort EKG och ultraljud på hjärtat, MR, EMG , många blodprover....

Mycket tacksam för svar på mitt konstiga problem

• Svar på tråden Kroppen tål inget tryck
  • Anonym (Mm)

Fibromyalgi kanske?

Eller bara att du är otränad och kroppen mår dåligt av det? Man får ju ont i kroppen om man sitter i soffan/ligger i sängen en hel dag. Den känslan lixom.

• Bellaelvira

Tack för ditt svar!! Fibromyalgi... då har man ont framförallt tror jag... ? Jag har inte alls ont. Bara detta svårbeskrivliga men väldigt obehagliga problem.

Jag är bärare av en muskelsjukdom som heter SBMA. Även som bärare kan man få symtom av denna sjukdom. De har vid neurologen i Lund sett i DNA -blodprov att jag är över symtom gränsen som de kallar det. Jag blir fort uttröttad i musklerna.

Min far har den sjukdomen, men han känner inte alls igen mina dessa specifika besvär!

Håller igång ändå rätt ok. Sitter inte alls hela dagen. Men ska försöka med göra Qigong och yoga oftare, gör det bara två gånger i veckan.

Kanske beror på ytlig andning... Vet ej.

Nån annan som har en susning om vad detta kan vara?

• Anonym (Mm)
    Bellaelvira skrev 2017-10-14 14:52:14 följande:

Tack för ditt svar!! Fibromyalgi... då har man ont framförallt tror jag... ? Jag har inte alls ont. Bara detta svårbeskrivliga men väldigt obehagliga problem.

Jag är bärare av en muskelsjukdom som heter SBMA. Även som bärare kan man få symtom av denna sjukdom. De har vid neurologen i Lund sett i DNA -blodprov att jag är över symtom gränsen som de kallar det. Jag blir fort uttröttad i musklerna.

Men då har du ju svar?
  • Anonym (Maria)

Lider du av sömnapne?

Sen tänker jag att de med endometrios ofta har andra sjukdomar såsom smärtsjukdomar. Endometrios verkar bero på att man har infektioner i kroppen(ibland ända sedan barnsben )vilket kan orsakar en massa konstiga symtom.

• Bellaelvira

Nja, jag har berättat för neurologen men han tror inte det har med muskelsjukdomen att göra. Han vet liksom inte. Det är en väldigt ovanlig ärftlig muskelsjukdom, inte dödlig men allvarlig. Män blir sjuka medan kvinnor blir bärare och vissa kvinnor får också symtom.

Har tänkt på att det kan vara nåt med andningen.

Får be om att bli skickad på sömnlabb..

Ingen här som kan känna av belastning, påfrestning på kroppen av ligga på en fast säng, sitta på hårda ytor, ha åtsittande kläder (olika tryck mot kroppen) när ni redan är trötta/ utmattade....eller är detta bara helt onormalt??

• Anonym (Lotta)

Jag känner igen mig i vist av vad du skriver. Jag har mycket svårt med det som sitter åt på kroppen: resårer,BH, smycken, sömmar. Allt måste vara så mjukt och gärna så stort som möjligt. För mig är det till viss del stressrelaterat hur illa jag upplever det.

Jag har haft special madrass sådan man har vid liggsår men det hade för min smärta andra oönskade effekter. Jag är överrörlig. Måste ha mycket mjuka lakan. 

Jag har kronisk smärta och utmattning. Vissa symtom på fibro men har inte fibrodiagnos. 

En sjukgymnast kallade det jag upplever i huden för hyperestesi.

Hur blir det om du tar värktabletter- har det någon effekt? Har man föreslagit SSRI? Det kan i vissa fall påverka hjärnans känslighet för smärta. Man menar inte att smärtan är psykisk eller psykosomatisk. Jag orkar inte riktigt förklara! Jag har inte haft hjälp av det själv. 

Förstår att du har det jättejobbigt - svårt att lida av ovanliga symtom och inte blir trodd eller förstådd vilket jag själv har mycket erfarenhet av. 

Min kiropraktor berättade om en tjej som svimmar av att ha kläder på sig! 

• Bellaelvira

Hej!

Tack så mycket för ditt svar!

Det kanske är lite samma sak som när huden är överkänslig.

Fast detta känns på djupet. Och inte som ont alls utan som påfrestning. Som att tycket blir tungt för kroppen.

Har det med känslig hud i perioder. Då ömmar faktiskt huden av kläder. Det händer mer om jag har sömnbrist.

Stackare som lider av utmattning och smärta. Visst är det svårt att hitta läkare som lyssnar och ger sig tid att tänka till lite!

Jobbigt att försöka beskriva sina märkliga men väldigt påtagliga och jobbiga symtom för lärare om och om igen.

Kanske beror detta också på att jag ofta håller andan och känner mig spänd i diafragma/ mellangärdet. Har haft problem med det sen tonåren, av och till. Kan säkert bli konstiga rubbningar i kroppen av att andas fel.

Tror också att jag har nåt fel i återhämtningsförmågan. Tar tid för musklerna att hämta sig och funkar inte alltid att bara lägga mig. Behöver gå upp, få stimulansen till musklerna genom rörelse, jäspar och fpr rysningar....???? Nån funktion som inte funkar liksom .

Hemskt för tjejen din kiropraktor berättade om????!

Utmattninssyndrom är verkligen jättejobbigt! Känner med dig.

Glad att jag slipper mina endometrios smärtor nu i alla fall. Men jobbigt med muskelsjukdomen som jag är bärare av och även får symtom av..

• Bellaelvira
    Bellaelvira skrev 2017-10-16 18:15:56 följande:

Hej!

Tack så mycket för ditt svar!

Det kanske är lite samma sak som när huden är överkänslig.

Fast detta känns på djupet. Och inte som ont alls utan som påfrestning. Som att trycket blir tungt för kroppen.

Har det med känslig hud i perioder. Då ömmar faktiskt huden av kläder. Det händer mer om jag har sömnbrist.

Stackare som lider av utmattning och smärta. Visst är det svårt att hitta läkare som lyssnar och ger sig tid att tänka till lite!

Jobbigt att försöka beskriva sina märkliga men väldigt påtagliga och jobbiga symtom för läkare om och om igen.

Kanske beror detta också på att jag ofta håller andan och känner mig spänd i diafragman/ mellangärdet. Har haft problem med det sen tonåren, av och till. Kan säkert bli konstiga rubbningar i kroppen av att andas fel!

Tror också att jag har nåt fel i återhämtningsförmågan. Tar tid för musklerna att hämta sig och det funkar inte alltid att bara lägga mig. Behöver gå upp, få stimulansen till musklerna genom rörelse, jäspar och får rysningar... Nån funktion som inte funkar liksom .

Hemskt för tjejen din kiropraktor berättade om!

Utmattninssyndrom är verkligen jättejobbigt! Känner med dig.

Glad att jag slipper mina endometrios smärtor nu i alla fall. Men jobbigt med muskelsjukdomen som jag är bärare av och även får symtom av..

• Bellaelvira

Blev lite konstigt när jag försökte redigera i mitt svar. Ser ut som ett citat:) Jag är ju nybörjare här....

Svar på tråden Kroppen tål inget tryck