• Tine333

Vilket landsting ger Rh-negativ immunisering i veckan 28 ?

Hej tillsammans,

Jag kommer från Tyskland och stannar här i Sverige under graviditetsveckorna 22-31 för en praktik.

Jag är Rh-negativ och i Tyskland ger man immunisering i veckor 28-30 som profylax. Nu pratade jag med barnmorskan här och i min kommun är det ovänligt.

Jag sökte på nättet och hittade det här:

"Vid en del landsting kontrollerar barnmorskan även barnets blodgrupp i samma blodprov. Den tekniken är på väg att införas på fler håll. Du får en spruta med läkemedel i vecka 28 om du har Rh-negativt blod utan antikroppar och väntar ett barn med Rh-positivt blod." (1177)

Vem vet vilka landsting undersöker barnets blodgrupp under graviditeten eller ger i alla fall immunisering?

Regionerna Skåne, Kronoberg, Kalmar och Blekinge passar bäst för mig.

Hoppas att någon vet mer. Barnets far är Rhesus positiv..
    Många hälsningar
    Tine

• Svar på tråden Vilket landsting ger Rh-negativ immunisering i veckan 28 ?
  • meicc

Kronoberg ger inte, de andra har jag inte koll på. Jag fick i Sthlm.

• Tine333

Hej,

Tack för ditt svar. Vet du var du hittade informationen? Hur kunde du veta att man gör det där?

Kanske har jag sedan möjlighet att hitta en barnmorskemottagning mer i närheten.

• meicc
    Tine333 skrev 2017-10-16 17:22:24 följande:

Hej,

Tack för ditt svar. Vet du var du hittade informationen? Hur kunde du veta att man gör det där?

Kanske har jag sedan möjlighet att hitta en barnmorskemottagning mer i närheten.

Jag bodde i Stockholm min första graviditet nu i min andra bor jag i Kronoberg. Jag skulle gissa på att Skåne också ligger i framkant och gör det. Tror det lättaste är att kontakta en barnmorskemottgning på sjukhuset i Malmö eller Lund.
  • Nix

Jag bor i skåne och har fått alla tre graviditeter :)

• lilaemma

Här i örebro har de tydligen precis ändrat rutinerna så nu får man tidigt ultraljud och RH spruta under graviditeten. Infördes verkligen precis nu.

Svar på tråden Vilket landsting ger Rh-negativ immunisering i veckan 28 ?