• S765

Han sover inte!!

Min son blir 1 nu i oktober, han sover så otroligt dåligt på nätterna.

Han har alltid sovit bra och max vaknat 2 gånger på natten. Men vid 9 månader började han sova sämre och det blir bara värre och värre! Nu är han snart 1 år, gråter hela nätterna och vill bara ligga i famnen och helst vaggas. Han vaknar sällan men gråter och gnyr. Som det är nu har vi fått backa och börja ge honom mat igen på natten för det är det enda som lugnar honom. Vi har alltid fasta rutiner och sovrutiner.

Vi går snart under! Någon som har tips?

• Svar på tråden Han sover inte!!
  • Rebecca1987

Kanske fått kjelsjuka!? Min son gör så ibland med. Vaknar och bara vill somna i famnen för det är tryggast. Eller så kanske han börjat drömma och inte riktigt vet hur han ska hantera de som dyker upp.

• Carambolan

Hur sover ni? Var, med vem, vilka tider? Hur nattar ni? När äter ni på kvällen och vad? Hur mycket sover han på dagen?

• S765
    Carambolan skrev 2017-10-10 20:37:34 följande:

Hur sover ni? Var, med vem, vilka tider? Hur nattar ni? När äter ni på kvällen och vad? Hur mycket sover han på dagen?

Han sover i sin spjälsäng bredvid vår säng. Han lägger sig 19 på kvällen.

Det har varit nästintill omöjligt att få honom somna själv i spjälsängen så han somnar i vår säng med någon av oss bredvid till sin speldosa och med sin snutte. När han sover djupt flyttar vi över honom (vet att det inte är optimalt att flytta honom när han sover).

Vi äter alla tre tillsammans vid 17.30, han äter oftast samma mat som oss men med mindre kryddor såklart. Innan han somnar får han en liten flaska ersättning.

Han sover två gånger, mellan 8.00-9.00 och sen mellan 13.00-14.00
  • jevana

Har ingen hjälp att komma med men nog lite medlidande. Vår dotter som nyss fyllde 1 vaknar ungefär en gång per timme på nätterna. Sover en gång på dagen 12-14.30.

Just då man vill kasta in handduken kan hon dra ett par hela nätter. Sedan är vi igen tillbaka till de bedrövliga nätterna. Why oh why...

• S765
    jevana skrev 2017-10-10 22:20:42 följande:

Har ingen hjälp att komma med men nog lite medlidande. Vår dotter som nyss fyllde 1 vaknar ungefär en gång per timme på nätterna. Sover en gång på dagen 12-14.30.

Just då man vill kasta in handduken kan hon dra ett par hela nätter. Sedan är vi igen tillbaka till de bedrövliga nätterna. Why oh why...

Ja fy. Försöker tänka att det är en fas och att det inte alltid ska vara såhär, men herregud så frustrerande det är. Tycker också synd om honom...

Igårkväll la vi hobom i hans säng på ett mjukt täcke. Då sov han mellan 22.30-03.30. Det var längesen han sov så många timmar i sträck!
  • jevana
    S765 skrev 2017-10-11 07:38:09 följande:

Ja fy. Försöker tänka att det är en fas och att det inte alltid ska vara såhär, men herregud så frustrerande det är. Tycker också synd om honom...

Igårkväll la vi hobom i hans säng på ett mjukt täcke. Då sov han mellan 22.30-03.30. Det var längesen han sov så många timmar i sträck!

Jag ropar absolut inte hej än, men vi böt faktiskt också täcke till Ikeas tjocka fluffiga och har nu haft 4 bra nätter på raken. Vet inte om det har samband eller om det är att hon plötligt förstått sig på att leta upp nappen själv. Har ett par självlysande nappar i sängen så de ska vara lättare att hitta.

Hon har alltså vaknat, skrikit till men sedan tystnat och somnat om själv utan att jag behövt gå upp. Kanske inte kan kallas att sova hela natten men det är ändå dealbreaker att inte behöva stiga upp fastän man blir väckt ett par gånger. Ååååh vad jag hoppas detta ska hålla i sig för jag ska börja jobba igen nästa vecka!
  • S765
    jevana skrev 2017-10-12 04:30:35 följande:

Jag ropar absolut inte hej än, men vi böt faktiskt också täcke till Ikeas tjocka fluffiga och har nu haft 4 bra nätter på raken. Vet inte om det har samband eller om det är att hon plötligt förstått sig på att leta upp nappen själv. Har ett par självlysande nappar i sängen så de ska vara lättare att hitta.

Hon har alltså vaknat, skrikit till men sedan tystnat och somnat om själv utan att jag behövt gå upp. Kanske inte kan kallas att sova hela natten men det är ändå dealbreaker att inte behöva stiga upp fastän man blir väckt ett par gånger. Ååååh vad jag hoppas detta ska hålla i sig för jag ska börja jobba igen nästa vecka!

Åh så skönt! Håller tummarna!

Min pojke hade en dålig natt igen denna natten. Han vägrade ligga i sin säng så vi fick tillsist sova med hobom mellan oss. Då sover han hela natten. Jag sover dock ändå oroligt med honom där för är rädd att han ska vakna utan att vi upptäcker det och krypa ut ur sängen och slå sig! Vill inte heller att det ska bli en vana att han får sova mellan oss.

Försöker hela tiden hitta orsaker och anledningar till den dåliga sömnen. Har skyllt på tänder, att han håller på att lära sig gå osv. Men nu har han fått dom tänder som verkar ha kliat, han har lärt sig gå...vad ska jag nu skylla på...? Hoppas denna perioden snart är över!
  • emc85

Sover han bra när han ligger mellan er så är orsaken till problemet att han inte vill sova själv. Går det att lösa med en säng till honom jämte er säng eller att ni skruvar av benen på er säng så han inte kan falla så högt? Eller att någon sover med honom i hans rum? Tids nog går det att flytta in barnet i eget rum men oftast vill de inte sova själva på några år, hur länge beror på vilket barn det är.

• S765
    emc85 skrev 2017-10-12 08:39:40 följande:

Sover han bra när han ligger mellan er så är orsaken till problemet att han inte vill sova själv. Går det att lösa med en säng till honom jämte er säng eller att ni skruvar av benen på er säng så han inte kan falla så högt? Eller att någon sover med honom i hans rum? Tids nog går det att flytta in barnet i eget rum men oftast vill de inte sova själva på några år, hur länge beror på vilket barn det är.

Han sover i en spjälsäng bredvid vår säng...

Men ja, vi skulle nog kunna ta av benen på vår säng och skruva av en sida på hans spjälsäng så han känner sig tryggare. Tack för tipset!
Svar på tråden Han sover inte!!