• Evvebumman

Sus/tjut i örat

Hej är det nån mer som upplevt att ni haft sus/tjut i öronen vid graviditet? Är i vecka 28 och för 3 veckor sen började det helt plötsligt tjuta/susa i öronen efter jag legat och vilat. Och har det försvunnit för er efter förlossning?

• Svar på tråden Sus/tjut i örat
  • Trevlig man

Jag har sus i örat men det är efter ett slag i skallen.... Har inte gått över...dock irriterande

• lilaemma

Jag tappade hörseln på ena örat under tredje graviditeten. Det började med ökande tinnitus, innan jag märkte att jag inte hörde i telefonen. Tyvärr kom hötseln inte tillbaka... Tycker du ska kolla upp det.

• Evvebumman

Men susade/tjöt det i ditt öra/öron? Gick det över efter förlossning? Väntar på att få komma till läkare.

• lilaemma
    Evvebumman skrev 2017-10-13 09:35:09 följande:

Men susade/tjöt det i ditt öra/öron? Gick det över efter förlossning? Väntar på att få komma till läkare.

Ja, det susade/tjöt - det kallas tinnitus. Och det gick inte över. Om det inte är vaxpropp be att få göra audiogram - hörseltest. Man kan tappa bara vissa frekvenser och då kan det vara svårt att upptäcka först.
  • Evvebumman

Ja jag ska få göra ett hörseltest om nån vecka så får vi se vad det visar. Har dock ej upplevt nåt problem med att höra. Jag har läst om flera gravida som upplevt sus i öronen men för vissa verkar det ha gått över efter förlossning.

• lilaemma
    Evvebumman skrev 2017-10-14 08:59:31 följande:

Ja jag ska få göra ett hörseltest om nån vecka så får vi se vad det visar. Har dock ej upplevt nåt problem med att höra. Jag har läst om flera gravida som upplevt sus i öronen men för vissa verkar det ha gått över efter förlossning.

Absolut, för de flesta är det normalt, men i ovanliga fall kan det vara sudden deafness och då är det inte säkert att hörseln kommer tillbaka och man kan behöva mer hjälp. Hoppas att allt går bra för dig.
  • Användarnamn12

Försvann tjutet? Jag har haft ett pip i ena örat sen v 30 (är nu i v35). Varit hos ÖNH läkare som menar på att det troligtvis beror på graviditeten m ökad svullnad, hormoner, vätska och blod samt spänningar i kroppen. Hade inga avvikelser. Men det är så jobbigt att lyssna på pipet.. Han menade på att det skulle försvinna strax efter förlossningen. 

• Anonym (Sus)

Någon som kan säga om sus försvann efter förlossning eller är kvar under amning? 

Svar på tråden Sus/tjut i örat