Får jag neka min sons styvmamma att gå på utvecklingssamtal?
Jag skulle behöva lite råd och hjälp.
Jag och min sons pappa kommer inte överrens när hans nya sambo är med honom.
Om vi har behövt kontakta varandra angående vår son under arbetstid, så har våra samtal fungerat galant. Men så fort det är på eftermiddagen när jag vet att honär med honom, så går det inte ens ha en diskussion med honom.
Hon har en så tråkig attityd mot mig när vi möts, hela hennes kroppsspråk visar att hon inte tycker om mig. Om jag och pappan har en sms diskussion så kan han helt plötsligt sluta svara och sedan får jag sms från henne istället och då ska jag tydligen ta det med henne istället.
Hon har till och med försökt med att mina samtal till min son, skapar stress hos honom.
Jag ringer honom två gånger den veckan och vill han inte prata, behöver han inte det. Det har aldrig förut varit problem med mina samtal och min son har sagt att han vill att jag ringer oftare.
Nu är det så att det är dags för utvecklingssamtal. Jag försökte ordna separata men skolan kunde inte ordna det. Så nu är det så att hon "måste" med. Jag försökte fråga snällt om inte bara han och jag kunde gå. Sedan kunde vi återberätta till våra respektive.
Men nej, då tycker dom att jag kan skippa utvecklingssamtalet. Nu har hon redan tagit ledigt från sitt jobb. Jag försökte förklara att det känns jobbigt och ansträngt när hon är med men han har bestämt sig. Hans argument tillbaka är att dom är en familj och det är ändå hon som lämnar och hämtar sonen oftast till/från skolan när han är där. Det enda jag kunde svara var att absolut är dom en familj, det är inget jag säger emot. Men vår son har mer än 1 familj och istället för att bara en familj deltar på det, så kan mamma och pappa gå tillsammans med pojken och sedan återberättar vi för alla andra viktiga personer som finns i lillkillens liv.
Sedan en sista sak, jag litar inte på pappans info. Det har hänt tidigare att skolan ringt pappan angående vissa saker och han gör om lite i historian och sedan kontaktar mig och börjar anklaga mig att det är mitt fel att sonen är "efter" i skolan. Sen när jag kontaktar läraren och frågar vad det är som händer så var det bara en fråga om efternamn till skolfotot, då min son har två efternamn. Detta beteende uppstod från pappan så fort hon kom in i bilden.
Så jag tänker inte skippa utvecklingssamtalet och att pappan sedan återberättar för mig.
Det förtroendet har han förlorat.
Så min fråga är om jag kan neka henne att gå eller hur/vad kan jag göra?
Tack på förhand!