• KH90

Får jag neka min sons styvmamma att gå på utvecklingssamtal?

Jag skulle behöva lite råd och hjälp.

Jag och min sons pappa kommer inte överrens när hans nya sambo är med honom.

Om vi har behövt kontakta varandra angående vår son under arbetstid, så har våra samtal fungerat galant. Men så fort det är på eftermiddagen när jag vet att honär med honom, så går det inte ens ha en diskussion med honom.

Hon har en så tråkig attityd mot mig när vi möts, hela hennes kroppsspråk visar att hon inte tycker om mig. Om jag och pappan har en sms diskussion så kan han helt plötsligt sluta svara och sedan får jag sms från henne istället och då ska jag tydligen ta det med henne istället.

Hon har till och med försökt med att mina samtal till min son, skapar stress hos honom.

Jag ringer honom två gånger den veckan och vill han inte prata, behöver han inte det. Det har aldrig förut varit problem med mina samtal och min son har sagt att han vill att jag ringer oftare.

Nu är det så att det är dags för utvecklingssamtal. Jag försökte ordna separata men skolan kunde inte ordna det. Så nu är det så att hon "måste" med. Jag försökte fråga snällt om inte bara han och jag kunde gå. Sedan kunde vi återberätta till våra respektive.

Men nej, då tycker dom att jag kan skippa utvecklingssamtalet. Nu har hon redan tagit ledigt från sitt jobb. Jag försökte förklara att det känns jobbigt och ansträngt när hon är med men han har bestämt sig. Hans argument tillbaka är att dom är en familj och det är ändå hon som lämnar och hämtar sonen oftast till/från skolan när han är där. Det enda jag kunde svara var att absolut är dom en familj, det är inget jag säger emot. Men vår son har mer än 1 familj och istället för att bara en familj deltar på det, så kan mamma och pappa gå tillsammans med pojken och sedan återberättar vi för alla andra viktiga personer som finns i lillkillens liv.

Sedan en sista sak, jag litar inte på pappans info. Det har hänt tidigare att skolan ringt pappan angående vissa saker och han gör om lite i historian och sedan kontaktar mig och börjar anklaga mig att det är mitt fel att sonen är "efter" i skolan. Sen när jag kontaktar läraren och frågar vad det är som händer så var det bara en fråga om efternamn till skolfotot, då min son har två efternamn. Detta beteende uppstod från pappan så fort hon kom in i bilden.

Så jag tänker inte skippa utvecklingssamtalet och att pappan sedan återberättar för mig.

Det förtroendet har han förlorat.

Så min fråga är om jag kan neka henne att gå eller hur/vad kan jag göra?

Tack på förhand!

Utvecklingsamtal
  • Svar på tråden Får jag neka min sons styvmamma att gå på utvecklingssamtal?
  • Anonym (...)

Ja. Vårdnadshavare bestämmer vilka som ska vara med under utvecklingssamtalet. Om det tex hade varit två separata samtal hade läraren varit tvungen att kolla först med både dig och ditt ex ifall det varit okej att din nya eller hans nya var med, annars skulle de fått väntat utanför.

Om du verkligeninte vill att hon ska vara med så prata med läraren men jag tycker att du förstör bara för dig själv ifall du gör det. Hur din son är under deras veckor har väl inget med utvecklingssamtalet att göra? Även om hon inte gillar dig gillar hon väl fortfarande din son? Annars hade hon ju inte tagit ledigt från jobbet för att gå på utvecklingssamtalet? Du förstör bara för dig själv för att du inte gillar henne heller.

• Söder73

Det är klart du kan neka henne. Vad ska hon med och göra?! Jag går på möten ibland på min bonussons skola men det är bara när föräldrarna vill det

• LiaSthlm

Vad jag vet så måste båda vårdnadshavarna gå med på om någon annan ska vara med. Kolla med skolan om deras regler och säg sen till pappan att det är ett möte om ert barn som ni två ska gå på. Tror inte lärare vill ha halva släkten med heller.

• Anonym (But)
    LiaSthlm skrev 2017-10-10 05:32:24 följande:

Vad jag vet så måste båda vårdnadshavarna gå med på om någon annan ska vara med. Kolla med skolan om deras regler och säg sen till pappan att det är ett möte om ert barn som ni två ska gå på. Tror inte lärare vill ha halva släkten med heller.

Hej,

Först och främst vill jag bara beklaga. Vilken hemsk situation du hamnat i! Det där låter som rena mardrömmen tycker jag och är en stor skräck jag har gällande om hur mannens beteende kan ändras så fort denne skaffar en ny. Brr!

Jag skulle kontakta förskolan och höra mig för vad de säger och luta mig på det. Tycker det mest relevanta är att vårdnadshavarna är med, det är ju inte hennes barn?! Att komma i större grupp är ju heller inget som pedagogerna är så intresserade av heller.

Jag kan tänka mig att detta kan vara svårt att lösa själva, jag skulle faktiskt föreslå att du och ditt ex gick i terapi tillsammans. Ex kanske hos kommunen eller om BUP har någon rådgivning? Detta med förevändning om att du ser en växande konflikt gällande ert gemensamma barn och att det är lika bra att göra något innan konflikten blir större. Det viktigaste är ju att barnet inte tar skada och det kommer det säkert att göra om det fortsätter som du beskriver och kanske t.o.m eskalerar. Nu har jag ju bara hört ditt perspektiv och känner inte alls till hela er situation, men utifrån det du beskriver.

Hoppas det löser sig, sådär kan ni inte ha det.

Kram
  • Anonym (gy)

Ja. Du och pappan är vårdnadshavare.
    Det måste till någon slags samtal. Om du inte når fram till pappan får du kontakta familjerätten i din kommun. Den andra kvinnan har klivit fram som om hon trodde att hon hade rättigheter. Det har hon inte och ska inte lägga sig i din och sonens relation.
    Stå på dig om att hon inte ska vara med på samtalet. Det blir en viktig markering. Hon verkar behöva den.

• Anonym (But)
    Anonym (gy) skrev 2017-10-10 08:55:05 följande:

Ja. Du och pappan är vårdnadshavare.

Det måste till någon slags samtal. Om du inte når fram till pappan får du kontakta familjerätten i din kommun. Den andra kvinnan har klivit fram som om hon trodde att hon hade rättigheter. Det har hon inte och ska inte lägga sig i din och sonens relation.

Stå på dig om att hon inte ska vara med på samtalet. Det blir en viktig markering. Hon verkar behöva den.

Ja, det här var ju ett strålande förslag! Håller med. Det är ju tydligt att hon behöver en markering.
  • Ess

Ja, du kan neka henne att närvara på utvecklingssamtalet och annat som är sekretessbelagt typ läkarbesök. Däremot inte ett vanligt föräldramöte eller jippo på skolan.
    Kontakta skolan och säg som det är att frågan kommit upp och att du säger nej till hennes närvaro. Skulle han sen ta med henne ändå så får hon vänta utanför.

• Ess

Som en annan här uppe skriver, så är ett samarbetssamtal inte helt fel.

• Anonym (lärare)

Jag är lärare. Jag har aldrig varit med om det, men jag antar att du skulle kunna ringa skolan innan och säga att detta inte är ok. Att det enligt lag måste godkännas av båda vårdnadshavare och att du inte vill att hon ska vara med på samtalet. Att du ber läraren använda lagen och avvisa henne om hon dyker upp. Om de säger de inte kan göra så, tycker jag du kan fråga rektorn för jag tänker att man som lärare måste följa lagen,

Sedan är det inte jättekul för ett barn att sitta där med en massa vuxna som ska lyssna på samtalet heller. Om det inte är en massa problem som alla samarbetar kring ser jag ingen vits med att 3 vuxna ska sitta där + läraren. 

• Anonym (Testa detta)

Jag tycker att du ska ringa pappan och säga att han har helt rätt att det vettiga är att de som brukar hämta och lämna är de som går på utvecklingssamtalet, alltså ska du och bonusmamman gå.
    Låt henne ta ansvaret  som hon vill ha, men då är det du och hon som tar ansvaret och pappan håller sig borta.
    Det är inte rätt, men det är ju det de båda säger att de vill ha.
    Nästa steg borde vara att föreslå att du och pappans nya går på samarbetssamtal hos FR.

Svar på tråden Får jag neka min sons styvmamma att gå på utvecklingssamtal?