• justme80

Tjänstledighet och semesterdagar

Har varit anställd i mer än fem år på samma arbetsplats. Från mitten av augusti i år är jag tjänstledig i ett halvår för att prova på ett nytt jobb.
    Har 25 semesterdagar per år. Hade räknat med att jag måste spara 9 semesterdagar för att inte bli återbetalningsskyldig. 1 semesterdag i augusti och 2 semesterdagar september -december. Men har nu fått ett löneskuld eftersom två av mina semesterdagar försvunnit eftersom jag ska vara tjänstledig.

Kan någon förklara för mig varför det blir så här? Har inte fått någon bra förklaring från lönekontoret.
    Sedan trodde jag att skulder och sådant justerades i min slutlön när och om jag avslutar min anställning vilket jag inte gjort.

• Svar på tråden Tjänstledighet och semesterdagar
  • Carambolan

Vad har ni för semester år? På mitt jobb är brytdatum i april, inte vid årsskiftet.

• Ms H

Om ni tjänar in per kalenderår, är du tjänstledig ca 5/12 av året om du är ledig hela augusti. 5/12 * 25 är 10,4.

• justme80

Vi får nya semesterdagar 1 januari och det är 25 dagar. Det jag fick till mig innan jag ansökte om tjänstledighet var att det går 2 semesterdagar per månad därför jag räknat att  sept till dec blir det 8 dagar och halva augusti 1 dag. Så 9 semesterdagar behövde jag spara så jag inte skulle få en löneskuld. Men 2 av mina semesterdagar försvann och det förstår jag inte varför?

• Anotherone
    justme80 skrev 2017-10-09 18:19:31 följande:

Vi får nya semesterdagar 1 januari och det är 25 dagar. Det jag fick till mig innan jag ansökte om tjänstledighet var att det går 2 semesterdagar per månad därför jag räknat att  sept till dec blir det 8 dagar och halva augusti 1 dag. Så 9 semesterdagar behövde jag spara så jag inte skulle få en löneskuld. Men 2 av mina semesterdagar försvann och det förstår jag inte varför?

Semesterdagar försvinner inte bara. Däremot kan du inte räkna dagar per månad. Utan egentligen är det kalenderdagar man räknar och då kan det bli så att fler dagar än man trott diskvalificeras. Har du varit anställd sedan 1 januari? Har du täckning för resten av året eller har du varit tjänstledig eller haft tex icke semesterlönegrundande föräldraledighet? Annars gör du så att du tar antalet dagar i tjänst från 1/1 till dagen innan du gick på tjänstledighet delat på 365 x 25. Säg att du får svaret 11.65. Då rundar man alltid av det uppåt = du har tjänat in 12 semesterdagar. Övriga 13 (25-12=13) har du inte täckning för.

Sen kan jag förstå att man fakturerar ut skulden nu. För det är inte säkert att man låter uppkomna skulder ligga så pass länge och det är inte önskvärt att ha skulder kring årsskiftet med tanke på skatt, kontrolluppgifter mm.
  • Ms H

Jag läser illa ser jag, du har ju skrivit ?från mitten av augusti?. Då är det ca 37,5 % av tjänsteåret du är ledig (förutsatt att du inte är lärare eller liknande).

Svar på tråden Tjänstledighet och semesterdagar