• Anna198407

Vabba eller inte ?

Sitter här hemma med min lille son på 2 år och 9 månader och vet inte om jag ska vabba imorgon eller inte ? Han har ingen feber , leker hyfsat som vanligt men är jätte ansträngd i andningen pga han är så täppt i näsan , låter tjock i näsan när han pratar , snoret är gulaktigt , lite hosta men inte mycket . Såhär har han haft det nu i 5 dagar och det vill inte riktigt släppa i näsan . Äter inte jätte mycket , dricker mest och äter frukt . Vad hade ni gjort i mitt läge ?

J

• Svar på tråden Vabba eller inte ?
  • Anonym (Stina)

Får han nässpray?

• blomman 2

Jag skulle vabba och besöka BVC. Att vara i stor barngrupp är inte samma som att vara hemma. Blir snoret gult och grönt har man gått förkyld länge,det har bildats även bakterier.

• Carambolan

Jag hade vabbat. Ett barn som är ansträngt och som inte äter orkar troligen inte hel dag i förskoletempo.

• Anna198407

Han har fått nässpray sedan i tisdagskväll men är fortfarande tjock i näsan och tycker det är jobbigt att äta pga han knappt får luft . Nässprayet funkar en stund men så fort det släpper så säger han själv att han vill ha ( trots att han egentligen inte tycker om det )

Men han är inte direkt hängig i övrigt , visst lite slöare kanske men inte jätte mycket . Men när han pratar så hör man hur tjock han är i näsan och ansträngd

• Ingrediensen
    blomman 2 skrev 2017-10-08 17:50:09 följande:

Jag skulle vabba och besöka BVC. Att vara i stor barngrupp är inte samma som att vara hemma. Blir snoret gult och grönt har man gått förkyld länge,det har bildats även bakterier.

Vabba och besöka BVC? Här betonar de att man måsta vara frisk för att få komma. Finns ju många nyfödda, infektionskänsliga barn som kommer.
  • konichiwa
    blomman 2 skrev 2017-10-08 17:50:09 följande:

Man får inte gå till BVC när man är sjuk. Och VC lär inte göra så mkt åt en förkylning.

Men vabba, barn måste orka med att äta ordentligt för att fixa förskolan.
  • Anna198407

Jag har tagit beslutet att vabba imorgon för mammahjärtat säger att det är det rätta .

Men om inte nästäppan har släppt efter 10 dagar då bör jag kontakta vårdcentral ? För sedan får han ju inte ta mer nässpray .

• Ingrediensen
    Anna198407 skrev 2017-10-08 19:21:22 följande:

Jag har tagit beslutet att vabba imorgon för mammahjärtat säger att det är det rätta .

Men om inte nästäppan har släppt efter 10 dagar då bör jag kontakta vårdcentral ? För sedan får han ju inte ta mer nässpray .

Barn kan ha längre nästäppa än så (och jag med eftersom jag blir beroende av nässprayet efter en tid). Då får man klara sig utan, ingen anledning att gå till VC med förkylning.
  • Ebo88

www.apotea.se/nuk-nässug?gclid=EAIaIQobChMI_c7U3Ojh1gIVU2UZCh2VeQp6EAQYASABEgJgZfD_BwE

Köp en nässug. Jättebra för småbarn som inte kan fräsa. (Har dock aldrig använt själv, är gravid med första barnet men mina vänner såsom har småbarn använder dem).
  • Anonym (Stina)

Då går du över på koksaltslösnng, på apotek hjärtat finns det på spray, jättesmidigt. Sen rekommenderar jag snorsug.
  • legomum

Det är väl klart man är hemma när barnen inte verkar må bra.

Andningen kan påverkas om man har feber.. det blir lite tyngre dock ofarligt.

MEN piper det när barnet andas och det bubblar i luftrören när hen andas är det läkarvård som gäller. Då behövs både medicin och en utredning varför.

• Amanda84

Självklart hade jag vabbat. Man får helt enkelt se till det där "allmäntillståndet", framförallt för att slippa att barnet blir ännu sjukare. Jag går efter devisen att är jag det minsta tveksam kring om barnet är sjukt så får mitt barn vara hemma. En enda gång har jag i efterhand känt att det kanske var onödigt, men då var han tillbaka på dagis dagen efter i alla fall. Vid ett tillfälle gav jag fan i att vabba och tänkte att "det är bara förkylning." Det fick jag ångra med råge. Han gick småkrasslig i några dagar och sedan blev han riktigt sjuk i tre veckor! Jag har ångrat det så många gånger sedan dess. Man måste tänka på att tempot på förskolan är högt och att barn faktiskt behöver trygga personer, mycket närhet, och lugn omkring sig när de är sjuka.

Svar på tråden Vabba eller inte ?