• Josefin.elisabet

Dagis nära kraftledning?? Är det farligt?

Min yngsta dotter ska kanske börja på ett dagis som ligger ca 20 m från en kraftledning. Annars verkar dagiset jättebra men det med ledningen gör mig ganska orolig. Vet inte än hur hög spänning det är i den men ska försöka kolla upp det. Det är iallafall 2 st ledningar (trådar?) i den.

Hur farligt är det? 2 andra av dagisen här ligger också nära den, och jag frågade när vi var o tittade på ett av dem och då sa hon som jobbade där att kommunen hade sagt att det absolut inte var nån fara men kan man lita på det? Har ju läst och hört om ökad risk för leukemi osv.

Det finns ju folk som bor under ledningen också.

Hur skulle ni gjort? Ska vi välja ett annat dagis pga kraftledningen? Problemet är ju att det är 3 dagis som ligger ungefär lika nära :/

Tacksam för svar

• Svar på tråden Dagis nära kraftledning?? Är det farligt?
  • Anonym (Sof)

Man vet väl inte hur det påverkar eller finns det forskning på det? Jag växte upp och gick på dagis nära en kraftledning jag lever idag med försämrat immuförsvar och sjukdommar. Ingen aning alls hur mkt det har påverkt.. men jag tror det kan påverka till viss del. Men det gör ju även Wi fi och avgaser och andra saker i luften..

Finns det forskning på det där med leukemi.. det kanske kan stämma .. vet ej.. man får ta sina risker och chanser. Undra om inte avgaser är ett större problem i så fall..

• Josefin.elisabet
    Anonym (Sof) skrev 2017-10-08 01:43:02 följande:

Man vet väl inte hur det påverkar eller finns det forskning på det? Jag växte upp och gick på dagis nära en kraftledning jag lever idag med försämrat immuförsvar och sjukdommar. Ingen aning alls hur mkt det har påverkt.. men jag tror det kan påverka till viss del. Men det gör ju även Wi fi och avgaser och andra saker i luften..

Finns det forskning på det där med leukemi.. det kanske kan stämma .. vet ej.. man får ta sina risker och chanser. Undra om inte avgaser är ett större problem i så fall..

Tack för svaret!

Känns ju lite läskigt när man inte vet.. men som du säger finns det ju massa annat också såklart, avgaser osv.

Vet inte om det finns forskning på det där med leukemi , mest hört det och läst i olika forum osv , har iförsej för mig att jag har läst nått om att det finns forskning men isåfall är det nog om det är väldigt nära och väldigt hög spänning som det är bevisat att det finns ett samband.. men är inte ens helt säker på det. Måste kolla mer men det är svårt att hitta info om det.
  • Josefin.elisabet
    Anonym (Man) skrev 2017-10-08 02:11:03 följande:

Finns forskning. Jag hade bytt dagis för att vara på säkra sidan. Blir inte kul om barnet får cancer eller leukemi när man via forskning vet att det är en riskfaktor.

www.vagbrytarenstockholm.se/forskning/kraftledningar/index.htm

Tack för svaret!

Jo kanske är säkrast att välja ett annat . Ska försöka ringa till kommunen och så o kolla mer. Min äldsta gick iförsej på ett av de andra som ligger nära (men inte riktigt lika nära), men då tänkte vi faktiskt inte ens på det. Hon är 10 nu och helt frisk .

Men det är ju det att nu när man har börjat tänka på det så blir det svårt att släppa oron om min yngsta börjar på det här dagiset.. Förstår ju att de allra flesta barnen inte får cancer eller påverkas överhuvudtaget men det räcker ju att det finns en liten risk..
  • Josefin.elisabet

Fattar verkligen inte hur de kan bygga 3 dagis så nära en kraftledning . Antingen är den verkligen helt ofarlig eller så är det väldigt dåligt av kommunen.

• Josefin.elisabet
    volvo142 skrev 2017-10-08 03:07:31 följande:

sätter på mig foliehatten

Förstår att det kan verka överdrivet men det kan faktiskt vara farligt på lång sikt (iallafall om det är väldigt hög spänning) .Jag har inte jättebra koll på det själv , vet inte om det ens är farligt alls med en sån här ledning och det här avståndet så därför jag frågar om nån vet mer.
  • sextiotalist

Ok, fältet avtar med kvadraten på avståndet. Så det växelströmfält som finns vid dagiset är med all sannolikhet lägre än det som omger din tv eller dator hemma.

Där man har hittat de få problem som man har funnit är bland de som arbetar dagligen i vid högspänning och väldigt nära.

Så nej, ingen fara.

• Lena

Bara två trådar, det låter inte som en högspänningsledning. Rent generellt är stolparna i trä är det ofarligt är de i metall ska man fundera en gång till.

Svar på tråden Dagis nära kraftledning?? Är det farligt?