• Mammamia77

Någon vars barn blivit hjälpta med naturliga metoder för ADHD?

Och vad har ni då gjort?

Jag är inne på koständringar, multivitamintilskott, probiotika,magnesium, omega3,

Rörelseträning, tyngdtäcke,

• Svar på tråden Någon vars barn blivit hjälpta med naturliga metoder för ADHD?
  • Clever12345
    Mammamia77 skrev 2017-10-07 13:19:48 följande:

Och vad har ni då gjort?

Jag är inne på koständringar, multivitamintilskott, probiotika,magnesium, omega3,

Rörelseträning, tyngdtäcke,

Ge bara barnet:

1) Mycket sömn, tydliga dygnsrutiner.

2) Undvik mat med mycket socker.

3) Försök att få in mat med lågt GI.

4) Tydliga realistiska regler som är konsekventa.

5) Var mycket sträng då regler inte efterlevs.

6) Ge barnet mycket kärlek och omtanke.
  • Mammamia77

Om regler ej efterföljs så hur vara sträng menar du?

Inte alltid små barn förstår konsekvenstänkande

• ninjamamman
    Mammamia77 skrev 2017-10-07 15:59:07 följande:

Små barn förstår betydligt mer än många tror. Och antar att ditt barn inte är speciellt litet om ni hunnit få en adhd-diagnos?

Självklart ska barnet få en konsekvens om regler ej efterföljs.
  • Clever12345
    Mammamia77 skrev 2017-10-07 15:59:07 följande:

Jag menar att du som förälder ska se till att reglerna (rimliga sådana) efterlevs. Ge inte efter för skrik eller bråk. Då blir det bara ändå värre nästa gång.

Om du är konsekvent i ditt bemötande kommer barnet lära sig vad som förväntas och var gränsen går vilket gör att han inser att det inte ger något att testa gränserna.

Flytta sedan fram positionerna och ställ successivt högre krav i takt med att barnet utvecklas.
  • tvillingmammaVastmanland

Vi testade ett dataprogram som jag köpte på nätet , Minneslek Flex. Det tränar arbetsminnet. Vårt barn blev mycket mindre impulsivt efter att ha tränat detta ett tag och lek med andra barn fungerade bättre. Enligt Professor Gillberg är det även bra med fiskolja och kampsport. Vi gav därför eye q fiskolja och barnet tränade karate Några år Vi har ingen diagnos men barnet visade vissa symptom i åttaårsåldern och vi har svår ADHD i den nära släkten. Nu några år senare är symptomen nästan borta och ngn diagnos är inte aktuell. Vet inte om det beror på mognad eller pga något av ovanstående. Vi är förstås också mycket noga med regelbundna mat och sovrutiner och lagar nyttig mat varje dag samt undviker läsk och godis. Framför allt lösgodis som innehåller massa färgämnen och kemikalier. Motion tror jag också är jätteviktigt. Jag känner en psykiatriker som säger att man skall absolut prova med probiotika , de är ganska nytt inom psykiatrin men man tror mycket på detta.

Clever12345 skrev 2017-10-07 16:14:47 följande:

Jag menar att du som förälder ska se till att reglerna (rimliga sådana) efterlevs. Ge inte efter för skrik eller bråk. Då blir det bara ändå värre nästa gång.

Om du är konsekvent i ditt bemötande kommer barnet lära sig vad som förväntas och var gränsen går vilket gör att han inser att det inte ger något att testa gränserna.

Flytta sedan fram positionerna och ställ successivt högre krav i takt med att barnet utvecklas.

Bra råd. Jag tror dessa barn behöver tydligare och enklare regler än andra barn, kanske för att de är så impulsiva och har svårt att tänka efter.
    Clever12345 skrev 2017-10-07 16:14:47 följande:

Bra råd. Jag tror dessa barn behöver tydligare och enklare regler än andra barn, kanske för att de är så impulsiva och har svårt att tänka efter.
Svar på tråden Någon vars barn blivit hjälpta med naturliga metoder för ADHD?