• Anonym (Rätt?)

Vid vv kan den ena föräldern flytta men inte den andre?

Om föräldrarna har dom på vv boende kan den ena föräldern flytta flera mil och fortfarande ha barnen vv utan den andra vårdnadshavarens tillstånd men den andra föräldern kan inte göra samma utan tillåtelse av den andra föräldern?

Förstår att det har med var barnet står skrivet någonstans att göra men i praktiken har i så fall den som barnet inte står skriven hos mer rättigheter än den andra föräldern?

• Svar på tråden Vid vv kan den ena föräldern flytta men inte den andre?
  • Anonym (asdf)

Båda kan flytta var de vill men förutsättningarna för växelvis boende förändras ju och det är inte säkert att de kan ha samma upplägg efter en flytt längre.

• Anonym (något glimmar till)

Har för mig att jag har hört denna fråga få sin lösning. Om jag inte missminner mig: man får flytta var man vill men det blir upp till den som väljer att flytta att sköta hämtningar och lämningar vid VV. Det skall inte drabba den kvarboende föräldern. Barnen behöver inte byta skola utan skall gå kvar i ursprungs kommunen. Kan bli super jobbigt för den som vill flytta.

• Kerubmamman

Boföräldern kan flytta var den vill, men det är inte säkert att hen fortsätter vara boförälder. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Rätt?)
    Anonym (något glimmar till) skrev 2017-10-06 19:12:52 följande:

Har för mig att jag har hört denna fråga få sin lösning. Om jag inte missminner mig: man får flytta var man vill men det blir upp till den som väljer att flytta att sköta hämtningar och lämningar vid VV. Det skall inte drabba den kvarboende föräldern. Barnen behöver inte byta skola utan skall gå kvar i ursprungs kommunen. Kan bli super jobbigt för den som vill flytta.

Fast boföräldern måste ha godkännande av den andra vårdnadshavaren? Och en flytt flera mil varannan vecka är ett beslut med stor inverkan på barnets liv även om skolan blir densamma. Som boföräldern då inte har något att säga till om?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (något glimmar till) skrev 2017-10-06 19:12:52 följande:

Aldrig hört det där förut.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Rätt?) skrev 2017-10-06 19:31:37 följande:

Fast boföräldern måste ha godkännande av den andra vårdnadshavaren? Och en flytt flera mil varannan vecka är ett beslut med stor inverkan på barnets liv även om skolan blir densamma. Som boföräldern då inte har något att säga till om?

Alltså man kan aldrig diktera hur andra ska leva sina liv. Och man kan inte bestämma var andra ska bo. Inte ens om det handlar om någon man har barn tillsammans med.

Vid förändrade förutsättningar (exempelvis flytt men kan också vara annat) så är det omförhandling av boende och umgänge det handlar om.
  • Anonym (något glimmar till)

Lägg ihop det jag skrev med detta så har ni en ganska ackurat bild.

Kerubmamman skrev 2017-10-06 19:16:19 följande:

Boföräldern kan flytta var den vill, men det är inte säkert att hen fortsätter vara boförälder. 

• Anonym (Rätt?)
    Anonym (asdf) skrev 2017-10-06 19:39:33 följande:

Alltså man kan aldrig diktera hur andra ska leva sina liv. Och man kan inte bestämma var andra ska bo. Inte ens om det handlar om någon man har barn tillsammans med.

Vid förändrade förutsättningar (exempelvis flytt men kan också vara annat) så är det omförhandling av boende och umgänge det handlar om.

Fast en boförälder kan inte ansöka hos Tingsrätten om en ändring av fastställt umgänge vad jag förstår? En boförälder kan inte yrka på umgänge och inte heller neka umgänge med den andra föräldern om det finns en dom.

En umgängesförälder kan däremot gå till rätten vilket i praktiken skulle innebära att boföräldern saknar rättigheter i situationen som den andra föräldern har, trots att barnet bor med både lika mycket.

Vad jag är ute efter är just att boföräldern tycks sakna inflytande över sitt barns boende och inte ens kunna få det prövat, medan den andra föräldern har inflytande och kan få det prövat.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Rätt?) skrev 2017-10-06 20:20:51 följande:

Fast en boförälder kan inte ansöka hos Tingsrätten om en ändring av fastställt umgänge vad jag förstår? En boförälder kan inte yrka på umgänge och inte heller neka umgänge med den andra föräldern om det finns en dom.

En umgängesförälder kan däremot gå till rätten vilket i praktiken skulle innebära att boföräldern saknar rättigheter i situationen som den andra föräldern har, trots att barnet bor med både lika mycket.

Vad jag är ute efter är just att boföräldern tycks sakna inflytande över sitt barns boende och inte ens kunna få det prövat, medan den andra föräldern har inflytande och kan få det prövat.

Frivillig ändring av umgängsavtal hos familjerätten? Eller kanske man kan ställa in umgänget som boförälder och vänta på att umgängesföräldern stämmer en?
  • Brumma

Rätten att flytta är lika stor för b0da föräldrarna.

Oavsett vem som är boförälder (dvs den förälder som barnet är skrivet hos). Däremot får barnet inte skrivas på ny adress utan båda föräldrarnas godkännande. Boförälder kan flytta ändå men det är inte säkert att barnet skrivs hos den tidigare boförälder denna gång.

En boförälder kan inte yrka på umgänge eftersom boförälder redan HAR umgänge. En boförälder kan lika lite vägra att lämna ut barnet tillumgänge som den andra föräldern kan vägra lämna tillbaka barnet efter umgänge vid dom.

Vilka rättigheter är det boförälder inte har? Att inte ha umgänge med sitt barn? Det är bara att låta den andra föräldern vara boförälder istället...
  • Brumma
    Anonym (Rätt?) skrev 2017-10-06 19:31:37 följande:

En ny stämning (på heltidsboende) om barnet verkligen inte mår bra. Men så länge skolan sköts och hämningar o lämningar fungerar så nej. Lika lite som umgängesföräldern kan säga ngt om att boförälder flyttar (men kan självklart stämma på att bli boförälder i ett sådant läge).
  • Anonym (ace)

För det första... Hur ser vårdnaden ut. VV betyder inte per automatik att det finns gemensam vårdnad. Har ena parten enskild vårdnad så finns det inget som hindrar någon att flytta vart den vill.

Är det gemensam vårdnad så får båda föräldrarna flytta vart de vill så länge barnets boendeadress inte lämnar kommunen, alternativt båda vårdnadshavarna skriver på om barnets ändring av boendeadress.

• Brumma
    Anonym (ace) skrev 2017-10-09 08:25:14 följande:

För det första... Hur ser vårdnaden ut. VV betyder inte per automatik att det finns gemensam vårdnad. Har ena parten enskild vårdnad så finns det inget som hindrar någon att flytta vart den vill.

Är det gemensam vårdnad så får båda föräldrarna flytta vart de vill så länge barnets boendeadress inte lämnar kommunen, alternativt båda vårdnadshavarna skriver på om barnets ändring av boendeadress.

Stämmer inte riktigt.

Vid ensam vårdnad får man visserligen ändra barnets folkbokföringsadress som man vill men man får inte försvåra fastställt/nuvarande umgänge.

Så vid vv måste man alltså bo kvar så att barnet kan fortsätta bo vv hos den förälder som inte har vårdnad.

Var hittar du info om att man får flytta barnet som man vill inom kommunen?

Ett barn får inte byta folkbokföringsadress ens tio meter utan bådas underskrift vid gemensam vårdnad..
  • Anonym (modifikation)

Vid vv är båda boendeföräldrar. Dock har barnet en folkbokföringsadress. Den får inte ändras utan att båda vårdnadshavarna är överens alternativt innan barnet själv får ändra adress vid 16 års ålder.

Båda vårdnadshavarna kan stämma för att ändra umgänge/boende.
Svar på tråden Vid vv kan den ena föräldern flytta men inte den andre?