• Anonym (tomat)

Blir helt plötsligt generad och röd i ansiktet varje gång någon pratar med mig

Jag har tidigare haft social fobi och blev lätt röd i ansiktet när någon pratade med mig. Och då menar jag verkligen tomatröd, så folk stirrade extra mycket och kunde kommentera det. Detta försvann dock när jag började medicinera med lamictal (pga depression). Jag kunde fortfarande bli nervös men eftersom det inte syntes på mig så kunde jag köra på och har nu ett jobb där jag ofta tar ledningen och representerar arbetsgivaren utåt. 

Nu har jag till min stora förfäran insett att jag fått tillbaka rödheten i ansiktet varje gång någon pratar med mig. Jag skäms och det gör mitt jobb otroligt svårt. Förstår inte varför detta händer helt plötsligt. Medicinerar med samma dos, är inte deprimerad och är inte mer osäker av mig än annars. Har någon tips på hur jag kan få ordning på detta igen?

• Svar på tråden Blir helt plötsligt generad och röd i ansiktet varje gång någon pratar med mig
  • Lilllliien

Lider av samma sak och har tyvärr ingen quick fix utan tror att det handlar mycket om tankarna, att kunna fokusera dessa utåt på omgivningen istället för på sig själv. Ju mer du fokuserar på tankar om att du ska bli röd i ansiktet desto troligare är det att du blir det. Och motsatt, ju mindre du bryr dig om detta desto troligare är det att du inte blir röd i ansiktet.

Det finns dock även medicin som man kan få och kan ta vid behov, som kan hjälpa en att bryta mönstret. Betablockare är ett samlingsnamn för dessa och är egentligen hjärtmedicin, men har små biverkningar. Prata med din läkare så ska du se att du får hjälp.

Jag har lärt mig att leva med detta och det fungerar. Jag är glad och lycklig i övrigt, och vissa dagar är värre än andra med detta problem. Dock har jag i princip gett upp vissa karriärsval pga detta men kanske jag kan göra det ändå i framtiden. Jag tar ett steg i taget.

• loverboy37

Hej!

Jag kan med känna igen mig i detta problem för jag rodnar med lätt i sociala sammanhang och detta har gjort att jag dragit mig undan vissa situationer osv.

Detta problem gör mig både ledsen och arg för det begränsar så mycket i ens liv som man vill göra men att man inte vågar just för man är rädd för att rodna osv. Det är nog som du säger att det är hjärspökerna som spelar ett spratt med en för fokuserar man tankarna på sig själv och man tänker att man inte ska rodna så gör man oftast det istället.

Hur länge har ni haft dessa besvär med att rodna?

• Anonym (tomat)
    loverboy37 skrev 2017-10-08 12:22:21 följande:

Hej!

Jag kan med känna igen mig i detta problem för jag rodnar med lätt i sociala sammanhang och detta har gjort att jag dragit mig undan vissa situationer osv.

Detta problem gör mig både ledsen och arg för det begränsar så mycket i ens liv som man vill göra men att man inte vågar just för man är rädd för att rodna osv. Det är nog som du säger att det är hjärspökerna som spelar ett spratt med en för fokuserar man tankarna på sig själv och man tänker att man inte ska rodna så gör man oftast det istället.

Hur länge har ni haft dessa besvär med att rodna?

Problemet för mig är att rodnaden kan komma trots att jag inte tänker att det ska göra det, men det börjar med en lätt rodnad, som jag då skäms för, och då övergår det snabbt till det tomatröda. Ska jag aktivt tänka strategier så blir det samma sak, för man fokuserar ju ändå på det då. 

Detta är ett problem som jag haft hela livet, med undantag för några år nu när jag medicinerat. Jag trodde jag var över det och hade fått kontroll över mig själv. Känns jättejobbigt att det inte är så, nu har jag ju byggt upp ett liv där jag absolut inte kan gå och rodna hela tiden. 
  • loverboy37
    Så kan det vara för mig med att rodnaden kan komma av sig själv utan att jag tänker på den och det gör att jag blir osäker och att jag skäms och är rädd att andra ska se det. När jag var hos läkaren och pratade med henne så nämde hon till och med i sina papper att jag blev röd i ansiktet och det var inte alls kul att läsa. Vilka situationer tycker du är jobbigast att utsätta dig för där det finns risk för att du rodnar?
  • Anonym (tomat)
    loverboy37 skrev 2017-10-09 16:01:04 följande:
    Så kan det vara för mig med att rodnaden kan komma av sig själv utan att jag tänker på den och det gör att jag blir osäker och att jag skäms och är rädd att andra ska se det. När jag var hos läkaren och pratade med henne så nämde hon till och med i sina papper att jag blev röd i ansiktet och det var inte alls kul att läsa. Vilka situationer tycker du är jobbigast att utsätta dig för där det finns risk för att du rodnar?
    När andra tar initiativ till att prata med mig. Om jag själv inleder samtalet så brukar det gå bättre. Då styr jag på ett annat sätt, mer kontroll. Brukar även bli röd om någon frågar saker om mig som person. Behöver inte ens vara speciellt privata saker, men så fort det handlar om mig istället för väder, nyheter eller andra ytliga ämnen så blir jag osäker. Låg självkänsla antar jag. Har du några högrisksituationer?
  • loverboy37

Jag tycker att jag kan rodna i tid och otid oavsett vilken situation det är men ibland känns det som man rodnar fast man inte gör det. Möten och presentationer känner jag mig obekväm med för då hanmar man i fokus och har allas blickar riktade på sig.

Svar på tråden Blir helt plötsligt generad och röd i ansiktet varje gång någon pratar med mig