Vuxna barn manipuleras
Min man har tre styvbarn, dvs hans första fru hade redan tre barn när de träffades. Hon kommer från ett u-land, men är smart och pratar bra svenska. Min man har haft rena helvetet med henne, hon är mytoman, manipulativ och det var drama och intriger jämt. Jag tror han var ihop med henne ungefär i 13 år. För barnen var han deras pappa, trots att han inte är den biologiske pappan. Och han hade separerat flera år tidigare om det inte hade varit för barnens skull.
Mamman har ju varit lika hemsk mot dem också. Hon blev fråntagen vårdnaden under en tid (vet inte exakt hur länge, men inte jätte-länge, kanske nåt år eller två). Och då fick min man tillfällig vårdnad för barnen, trots att han inte är pappan. Han fick flytta med barnen till något utredningshem, mamman fick inte ens bo där. Hon hade bl.a. slagit barnen ganska mycket. Men sedan fick hon ju vårdnaden tillbaka så småningom och då hade min man ju - igen - inga rättigheter när det gäller barnen och därmed svårt att försvara dem. Hon hade ju bara kunnat slänga ut honom.
Numera klandrar barnen nämligen honom att han inte har gjort tillräckligt! De är mellan 25 och 30 år gamla nu. Men vad skulle han göra? Att han stannade kvar för att inte lämna dem ensamma med mamman var ju det enda han kunde göra. De tycker han var feg, han borde ha sagt ifrån. Jaha, och då hade hon slängt ut honom, eller hur? Han hade ju inga rättigheter som styvpappa.
En av sönerna avbröt kontakten för några år sedan. Innan dess så hade de en bra relation. Sen bodde han några månader hos mamman igen och avbröt kontakten utan förklaring. Dottern har så mycket problem med sig själv, men hon vet i grunden att min man har ställt upp jättemycket, vi har båda lagt ned mycket tid och pengar för att hjälpa henne med lägenhet, jobb, m.m. Hon vet också att det är så och har pratat med brodern. Hon säger att det förstås är mamman som har manipulerat honom. Och att han har tagit illa upp att jag var lärare på samma skola som han gick på. Hää? Jag har aldrig haft honom och var inte ihop med hans pappa medans han gick där. Och även om jag hade varit det..... ???
Yngre sonen hade vi bra kontakt med tills mycket nyligen. Han fick barn också och vi hjälpte de att fixa i lägenheten. Han lånade/fick pengar flera gånger, han fick skriva sig på vår adress. Och plötsligt avbryter han också kontakten. Och hans syster säger det är också det där med att han inte gjort tillräckligt under tiden då mamma slog dem (vilket han inte ens visste). Jag fattar inte! Han gör ALLT han kan och de gör så. Förresten så har han bott hos mamman den senaste tiden för att flickvännen slängt ut honom. Hur lyckas den kvinnan manipulera sina barn så? De vet ju att hon är den som misshandlat dem och att hon är mytoman. Jag tycker så synd om min man som har gjort allt för dem.