• Amgl

Drönare i Din vardag?

Hej, 

Jag skriver för nuvarande examensarbete vid Luleå tekniska universitet inom arkitektur. 

Jag undersöker potential och möjligheter för användandet av drönare, speciellt inriktat på parkering och inspektion. 

Länk till google forms https://goo.gl/forms/yVIDyylYNnwQYXuz2 och enkäten. 

Vore så klart väldigt tacksam för svar och diskussion! 
    Det är en konfidentiell undersökning (anonyma svar) och tar cirka 5-8 minuter att slutföra.

Tack så mycket för din/er tid och support!
    /Ante Lundgren

• Svar på tråden Drönare i Din vardag?
  • Amgl

Ett förtydligande för alla medlemmar, varför jag skriver på den här plattformen, vill ha en så bred svarsgrupp som möjligt. De forum som finns inom området (drönare) är väldigt mansdominerade, och jag är intresserad av att få en så jämlik och rättvis bild som möjligt. Därför har jag vänt mig till ert community! 

Tack på förhand! 

/Ante

• snedtak

Har du kollat in SFPark? Frästa sensorer i marken som ger kontinuerlig information om parkeringssituationen. Investeringskostnaden är såklart större, men spontant känns det mer driftsäkert.

Betänk också ökad konkurrens om markyta i städer, vilket kommer få effekten att parkering mer och mer kommer finnas i p-hus och garage. Det är ren kapitalförstöring att slösa centralyta på markparkering. P-hus kanske inte passar så bra ihop med drönare däremot.

Dina avstånd till slutmål är också VÄLDIGT små. Många städer har mål för hur långt bort en parkering kan få vara från målpunkten och det rör sig vanligen om mellan 200-800 m, beroende typ kommun och typ av målpunkt. Vanligt är ca 400 m. 

Det finns också studier som ger faktabaserade svar på hur länge människor i genomsnitt söker efter en parkering, om du är intresserad. Det är också fakta att "folk i allmänhet" tycker att parkering är dyrt, samtidigt som ägarna av parkeringsytor i princip inte kan ta lika mycket betalt för parkeringsplatsen som det kostar dem att anlägga den, underhålla den och stå frö service, p-vakter etc. För kommunal parkering innebär det oftast att kommuninvånarnas skattepengar betalar för parkeringen i form av pengar till P-bolag, Trafikkontor och liknande.

• Aikido
    Jag har en skrev 2017-10-03 15:03:26 följande:
    Min drönare duger inte till att vakta något annat än ölen och TV:n
    Jag motsätter mig det nedlåtande tonfallet över dessa två för hushållets funktion och förhållandets balans nog så viktiga uppgifter.
Svar på tråden Drönare i Din vardag?