• Topcom

ohållbar sömnsituation :(

Vi har en dotter på 1,5 år som fortfarande vaknar flera gånger per natt och även väldigt tidigt på morgonen. Jag trodde att det skulle stabilisera sig när hon började på förskolan men det har ju snarare blivit värre.

En grej när man fortfarande ör föräldraledig och lan vila på dagen när barnet sover, men hur för man när man jobbar heltid och fortfarande måste vara uppe under nätterna?

Jag och sambon kan inte heller dela på "bördan" då han inte alls duger på natten, dottern blir som tokig, gallskriker och trycker bort honom, förbannad helt enkelt, och hon blir där med mer vaken än om jag sätter mig med henne. Skönt för honom, sjukt jobbigt för mig.

Hur gör ni andra heltidsarbetande föräldrar med barn som ni fortfarande får tampas med om nätterna? Tips för att få barnet att sova bättre? Pepp? Jag är så trött och sliten, har konstant sjukdomskänsla i kroppen för att jag aldrig får vila ut..

• Svar på tråden ohållbar sömnsituation :(
  • malle88

Vi hade/har samma problem, vår dotter har alltid sovit dåligt. Hon accepterade inte heller min man förrän nyligen (2,5 år nu) om hon visste att jag inte var hemma. Dvs jag var inte när han lade henne. Sedan länge lämnar vi henne en natt i månaden hos mina svärisar (bör nära) och åker hem och sover. Det var/är nödvändigt. Mina tips är:

-"strikt" sovrutin. Middag, pyjamas, lugnt barnprogram, sovdags kör vi.

- tydliga sovtider. Vår väckarklocka ringer kl 6 varje dag. Innan dess leker vi inte, tänder inga lampor osv. Hon får ligga mellan oss och sjunga/prata. Ibland somnar hon om. Kl 6 går en av oss upp så den andra kan sova på helgen.

- eget rum hjälpte mycket. Första uppvaket vid 11 söver vi om i hennes rum. Andra gången lyfter vi över henne till oss.

- lägga sig själv i tid. Det är ok att lägga sig samtidigt som barnet.

- inte för lång och inte för kort vila på dagen ( jätteenkelt :P)

• Topcom
    malle88 skrev 2017-10-02 10:10:53 följande:

Vi hade/har samma problem, vår dotter har alltid sovit dåligt. Hon accepterade inte heller min man förrän nyligen (2,5 år nu) om hon visste att jag inte var hemma. Dvs jag var inte när han lade henne. Sedan länge lämnar vi henne en natt i månaden hos mina svärisar (bör nära) och åker hem och sover. Det var/är nödvändigt. Mina tips är:

-"strikt" sovrutin. Middag, pyjamas, lugnt barnprogram, sovdags kör vi.

- tydliga sovtider. Vår väckarklocka ringer kl 6 varje dag. Innan dess leker vi inte, tänder inga lampor osv. Hon får ligga mellan oss och sjunga/prata. Ibland somnar hon om. Kl 6 går en av oss upp så den andra kan sova på helgen.

- eget rum hjälpte mycket. Första uppvaket vid 11 söver vi om i hennes rum. Andra gången lyfter vi över henne till oss.

- lägga sig själv i tid. Det är ok att lägga sig samtidigt som barnet.

- inte för lång och inte för kort vila på dagen ( jätteenkelt :P)

Tack för tipsen <3 nu vilar ju lilla damen på förskolan så jag vet inte riktigt hur det ser ut där och hur länge hon sover. Kan man begära kortare vilostunder för henne på dagarna? :p
  • Stårschan
    Topcom skrev 2017-10-02 15:59:17 följande:
    Tack för tipsen <3 nu vilar ju lilla damen på förskolan så jag vet inte riktigt hur det ser ut där och hur länge hon sover. Kan man begära kortare vilostunder för henne på dagarna? :p
    Jag tycker absolut att du kan ta upp det till diskussion. Förklara hur nätterna ser ut, och hör med dem om det finns möjlighet att väcka henne tidigare.
  • Alexi

Fast hur sover hon? När somnar hon för natten, när vaknar hon på morgonen, hur mycket och mellan vilka tider sover hon på förskolan?

Vad gör hon/vill hon när hon vaknar på natten?

• malle88
    Topcom skrev 2017-10-02 15:59:17 följande:

Ja det där är jättesvårt eftersom hon ska orka hela dagen på föris också. Hör med dem hur mkt hon sover. Vår dotter visade sig sova nästan 2,5 timmar/dag. Så drog ner till 1,5 och då sov hon bättre på natten. Sen drog vi ner till 1 timme. Under en period tyckte de inte hon orkade det på föris, så då ökade vi igen. Det gäller att ha bra kommunikation :)
  • calabalic

Jag har två små barn på 14 mån resp lite under 2,5 år. Båda är dåliga på att sova och har alltid varit. Första uppvak ofta redan 1h efter sövning och sen vaknar båda 2-5 ggr/natt (ej synkat). Ibland mer. De sover ofta oroligt, snurrar runt mycket. Vi jobbar sen 2 månader och barnen går på förskola. Ärligt talat är det bättre att jobba än att vara hemma föräldraledig eftersom barnens dagsömn ändå inte är synkad dvs går inte att sova ikapp dagtid även om man är hemma. På jobbet får man iaf lite lugn, inget tjat och skrik och man kan gå på toa ifred. Jag och min man har inte haft nån egentid på kvällarna på mer än ett år. Och vi är konstant trötta pga sömnbrist. Som du märker har jag inga direkta tips. Vi har redan provat "allt" och inget funkar, så vi väntar bara på att tiden ska göra sömnen bättre. Ville bara säga att du inte är ensam.

Ett tips kan väl möjligen vara att inte skaffa syskon för tätt, om du inte redan har fler. Och som nån skrev, gå och lägg er när barnet somnat. Visserligen blir man ändå trött av alla uppvak men totalt lappar man iaf ihop ganska många timmar.

Svar på tråden ohållbar sömnsituation :(